Tényleg ennyien nem ismerjük az előírt minimális profilmélységet?
Címkék
Dátum
2014.11.26. 15:03
(Személyautóknál ez nyári és téli gumi esetén is 1,6 milliméter, de jó ha tudjuk, ez a határ túl alacsonyan lett meghúzva. A nyárikat 3 milliméternél, a téli abroncsokat pedig ennél is több, 4 milliméteres mintaárok mélység alatt cserélni érdemes, különben egy látens biztonsági kockázattal autózhatunk tovább.)
Az említett – előírás szerinti – 1,6 millimétert egy beépített marker is jelzi. Ezt kopásőrnek is nevezi a köznyelv és legtöbbször a futófelüle központi mintaárkában található apró gumiblokk. Sokszor egy TWI (Tread wear indicator) rövidítés is segít a kopásőr megtalálásában.
Bizonyos márkák – mint a finn Nokian vagy a Matador – számokkal jelzik a kopást, illetve léteznek újszerű, „kreatív” megoldások amelyek egészen egyértelművé teszik a kopást. Az egyik például a kopásra elszíneződő réteg, amely lényege, ha az abroncs csereéretté válik, más színt ölt a gumi felülete.
De mint említettem, nem kell megvárni ezt az 1,6 mm-t. A rendszeres profilmélység ellenőrzés nem elhanyagolható, sőt szinte kötelező elem, minden autótulajdonos számára.
Ehhez használjunk mélységmérőt. Mind a manuális, mind a – drágább – digitális célravezető, de ezek hiányában egy-egy pénzérme is megteszi.
Nyárigumik esetén az 1 eurós érmét a barázdákba illesztve, ellenőrizzük mit látunk! Ha a csillagok kilátszanak, a gumi csereérett. Téligumiknál ugyanezt 2 euróssal játszuk el!
Angolszász országokban ezt az ellenőrzést egyszerűen csak Penny-test-nek nevezik.
,A Continental sokkoló jelzővel illette azt, a nemrég nyilvánosságra került kutatási adatot, mely szerint az autósok 62 százaléka nem tudja mennyi a minimálisan előírt profilmélység! (A kutatás az Egysült Királyságban készült, és csak remélni tudjuk, hogy Magyarországon jobb az arány.)
Ami legalább ennyire aggasztó, hogy a megkérdezettek egyharmada nem tudta megmondani, hogyan kell az abroncsok nyomását ellenőrizni.
Ha emellé tesszük a sokszor elhangzott tételt, miszerint a gumik az egyetlen érintkezési felületet jelentik az úttal, tényleg nem nyugodhatunki meg.
A fent említett 62 százalékos adat, Magyarországra vetítve azt jelentené, több mint 2,3 millió autós nincs tudatában az előírásnak.
De hogyan mérjünk profilmélységet?
Az említett – előírás szerinti – 1,6 millimétert egy beépített marker is jelzi. Ezt kopásőrnek is nevezi a köznyelv és legtöbbször a futófelüle központi mintaárkában található apró gumiblokk. Sokszor egy TWI (Tread wear indicator) rövidítés is segít a kopásőr megtalálásában.
Bizonyos márkák – mint a finn Nokian vagy a Matador – számokkal jelzik a kopást, illetve léteznek újszerű, „kreatív” megoldások amelyek egészen egyértelművé teszik a kopást. Az egyik például a kopásra elszíneződő réteg, amely lényege, ha az abroncs csereéretté válik, más színt ölt a gumi felülete.
De mint említettem, nem kell megvárni ezt az 1,6 mm-t. A rendszeres profilmélység ellenőrzés nem elhanyagolható, sőt szinte kötelező elem, minden autótulajdonos számára.
Ehhez használjunk mélységmérőt. Mind a manuális, mind a – drágább – digitális célravezető, de ezek hiányában egy-egy pénzérme is megteszi.
Nyárigumik esetén az 1 eurós érmét a barázdákba illesztve, ellenőrizzük mit látunk! Ha a csillagok kilátszanak, a gumi csereérett. Téligumiknál ugyanezt 2 euróssal játszuk el!
Angolszász országokban ezt az ellenőrzést egyszerűen csak Penny-test-nek nevezik.
,A Continental sokkoló jelzővel illette azt, a nemrég nyilvánosságra került kutatási adatot, mely szerint az autósok 62 százaléka nem tudja mennyi a minimálisan előírt profilmélység! (A kutatás az Egysült Királyságban készült, és csak remélni tudjuk, hogy Magyarországon jobb az arány.)
Ami legalább ennyire aggasztó, hogy a megkérdezettek egyharmada nem tudta megmondani, hogyan kell az abroncsok nyomását ellenőrizni.
Ha emellé tesszük a sokszor elhangzott tételt, miszerint a gumik az egyetlen érintkezési felületet jelentik az úttal, tényleg nem nyugodhatunki meg.
A fent említett 62 százalékos adat, Magyarországra vetítve azt jelentené, több mint 2,3 millió autós nincs tudatában az előírásnak.