Sherlock Holmes és a cyber abroncs
Címkék
Dátum
2014.11.24. 14:51
„Néhány évvel ezelőtt kezdtünk a fejlesztésbe. A koncepciónk egy olyan elektronika létrehozása volt, amely fel tudja térképezni a futófelület, talajra mért hatását, az abroncsot érő erőhatásokat és ezek alapján kalulációkra képes.
Alapesetben 1 szenzort használunk az abroncsbiztonság és másik 2-t vagy 3-at a teljesítmény fokozása érdekében.” Mondta el a Cyber gumiról Maurizio Boiocchi, a Pirelli abroncsgyár technológiai fejlesztésekért felelős vezetője.
A közvetlenül az abroncsköpenybe épített szenzor a súrlódást, az út és az abroncs kölcsönhatását (és az abroncsra ható erőket) a guminyomást, a hőmérsékletet, a fordulatszámot és a terhelést is méri, mégpedig valós időben. Egy szofisztikált rendszerről beszélünk tehát.
A kalkulációkból pedig olyan fontos információk jutnak el az autóshoz, hogy mekkora tapadás és vízkiszorító erő szükséges az aquaplaning helyezetk elkerüléséhez (ha ez nincs meg és az érzékelt vízréteg növekszik, azonal figyelmeztet a rendszer.)
Persze arra is figyelnek a Pirellinél, hogy ne legyen túl sok a nyújtott információ, mivel az menet közben elterelhetné a figyelmet. Segít megtalálni az ideális sebességet, figyelmeztet ha az autó, illetve a gumik határán autóznánk, vagy ha pl. valamilyen időjárási vagy egyéb okokból kifolyólag megváltoznak az abroncsra ható erők és/vagy a gumik tapadása.
Ami még mindenképpen figyelemre méltó lehet, hogy a szenzorok képesek szimulálni az adott helyzethez (út, tapadás, sebesség, stb) várható féktávot.
A cyber gumik tesztelése első fázisban a flottaügyfelek teherautóin kezdődik, majd ezt követően jönnek a nagyobb teljesítményű (sport)autók is.
,A lényeg a részletekben rejlik! Vallotta ezt Arthur Conan Doyle híres detektíve, Dr. Watson helyeslése mellett. Nos, bizonyára Mr. Holmes nem a Pirelli következő generációs abroncsára gondolt, de a tétel itt is megállja a helyét.
Az olaszok „okos-abroncsa” vagy, ahogy máris emlegetik a Cyber gumi, igazi „sofőristenekké” változtatja használóit.
Az autóval folyamatosan kommunikáló abroncs lényege – ahogy Sherlock Holmes is megmondta – egy egészen kis dologban rejlik. Ez pedig nem más, mint egy (vagy mindjárt 3) apró szenzor mely képes az abroncs „lábnyomát” mérni és analizálni, így értékes információkkal szolgál, többek között a tapadásról.
Alapesetben 1 szenzort használunk az abroncsbiztonság és másik 2-t vagy 3-at a teljesítmény fokozása érdekében.” Mondta el a Cyber gumiról Maurizio Boiocchi, a Pirelli abroncsgyár technológiai fejlesztésekért felelős vezetője.
A közvetlenül az abroncsköpenybe épített szenzor a súrlódást, az út és az abroncs kölcsönhatását (és az abroncsra ható erőket) a guminyomást, a hőmérsékletet, a fordulatszámot és a terhelést is méri, mégpedig valós időben. Egy szofisztikált rendszerről beszélünk tehát.
A kalkulációkból pedig olyan fontos információk jutnak el az autóshoz, hogy mekkora tapadás és vízkiszorító erő szükséges az aquaplaning helyezetk elkerüléséhez (ha ez nincs meg és az érzékelt vízréteg növekszik, azonal figyelmeztet a rendszer.)
Persze arra is figyelnek a Pirellinél, hogy ne legyen túl sok a nyújtott információ, mivel az menet közben elterelhetné a figyelmet. Segít megtalálni az ideális sebességet, figyelmeztet ha az autó, illetve a gumik határán autóznánk, vagy ha pl. valamilyen időjárási vagy egyéb okokból kifolyólag megváltoznak az abroncsra ható erők és/vagy a gumik tapadása.
Ami még mindenképpen figyelemre méltó lehet, hogy a szenzorok képesek szimulálni az adott helyzethez (út, tapadás, sebesség, stb) várható féktávot.
A cyber gumik tesztelése első fázisban a flottaügyfelek teherautóin kezdődik, majd ezt követően jönnek a nagyobb teljesítményű (sport)autók is.
,A lényeg a részletekben rejlik! Vallotta ezt Arthur Conan Doyle híres detektíve, Dr. Watson helyeslése mellett. Nos, bizonyára Mr. Holmes nem a Pirelli következő generációs abroncsára gondolt, de a tétel itt is megállja a helyét.
Az olaszok „okos-abroncsa” vagy, ahogy máris emlegetik a Cyber gumi, igazi „sofőristenekké” változtatja használóit.
Az autóval folyamatosan kommunikáló abroncs lényege – ahogy Sherlock Holmes is megmondta – egy egészen kis dologban rejlik. Ez pedig nem más, mint egy (vagy mindjárt 3) apró szenzor mely képes az abroncs „lábnyomát” mérni és analizálni, így értékes információkkal szolgál, többek között a tapadásról.