Hogy működik az ABS?
Címkék
Dátum
2014.11.26. 22:12
A szeznzorok mellett úgynevezett visszatöltő pumpák, szelepek és egy számítógép tarozik az ABS rendszerhez. A szenzorok mérik az abroncsok forgási sebességét, a szelepek a féknyomás csökkentését látják el, míg a pumpák töltik utóbbit vissza. Természetesen az egész mechanizmus a vezérlő számítógép felügyelete mellett zajlik.
Az ABS rendszereknek különböző fajtáit különböztetjük meg, aszerint, hány kerékre hatnak, hánny csatornásak:
,Először is mi az az ABS? A rövidítés az Anti-lock Break System-et, vagyis blokkolásgátló rendszer, melynek feladata az autó aktív védelme a megcsúszásokkal szemben. Hatását (nagyobb erejű) fékezésekkor érezhetjük.
Belső szenzorokkal érzékeli az abroncsok blokkolását, melynek hatására – egészen rövid időkre (másodperc töredéke) – kiiktatja a fékrendszert.
Elterjedése óta nagyon sokat fejlődött az ABS rendszer, sőt, egyéb biztonsági rendszerek (mint például a kipörgésgátló – EPS) is épül rá.
Az ABS rendszereknek különböző fajtáit különböztetjük meg, aszerint, hány kerékre hatnak, hánny csatornásak:
- 2 abroncsra ható – 1, ill. 2 csatornás ABS: Egy-egy érzékelő a hátsó tengely abroncsaira, melyek egy vagy két külön szelephez kapcsolódnak. Főleg teherautókon látni ilyen megoldást. Hátránya, hogy mindkét kerék blokkolása szükséges a működéshez.
- 4 abroncsra hetó, 2 szelepes elrendezés: Az előzőekből már kitalálható, minden abroncshoz tartozik egy-egy szenzor, a szelepek pedig átlósan kapcsolódnak a kerekekhez. A bal hátsót és a jobb elsőt, illetve a jobb hátsót és a bal elsőt köti össze egy-egy szelep.
- 4 abroncsra ható, 3 csatornás ABS rendszer: Szintén minden kerékhez kapcsolódik egy szenzor, az első tengely kerekei külön-külön szelepet kapnak, míg a hátsó tengelyen lévő abroncspárt egy harmadik szelep látja el. Személyautóknál leggyakrabban ezzel találkozhatunk.
- 4 abroncsra ható, 4 szelepes: Tiszta a képlet, minden kerékhez külön szenzor és szelep is kapcsolódik.
,Először is mi az az ABS? A rövidítés az Anti-lock Break System-et, vagyis blokkolásgátló rendszer, melynek feladata az autó aktív védelme a megcsúszásokkal szemben. Hatását (nagyobb erejű) fékezésekkor érezhetjük.
Belső szenzorokkal érzékeli az abroncsok blokkolását, melynek hatására – egészen rövid időkre (másodperc töredéke) – kiiktatja a fékrendszert.
Elterjedése óta nagyon sokat fejlődött az ABS rendszer, sőt, egyéb biztonsági rendszerek (mint például a kipörgésgátló – EPS) is épül rá.