Figyeljünk oda az idősödő téli autógumikra!
Címkék
Dátum
2013.09.08. 19:58
Igen, a téli csere idején eljön a használt abroncsaink alapos ellenőrzésének is az ideje. Ha mi magunk végezzük a cserét és az állapotfelmérést, először vizsgáljuk meg alaposan a téli gumik állapotát. Nincsenek-e rajta külső sérülések? (Apropó! Ugye megfelelően tároltuk abroncs szettünket? Nem a vegyszeres polc alatt, vagy a kerti kapa mellé felakasztva?!)
Ha nincs külső szövetsérülés, és rendellenes kopást sem találtunk az abroncsok felületén, akkor a következő, kötelező lépés a profilmélység ellenőrzése. Minden abroncson van egy TWI indikátor, ami a minimális, 1,6 milliméteres értéket jelzi. (Egy apró gumicikkely, a barázdák alján lévő kitüremkedés, ami a törvényileg előírt értéknél „jelez”) Ez azonban ne nyugtasson meg minket. Ez csupán azt jelzi, ha elértük ezt a szintet, a téli gumikat már törvény szerint sem használhatjuk tovább.
Használjunk egy profilmélység mérőt, vagy annak hiányáéban akár egy pénzérme is megteszi. Ha azt tapasztaljuk, hogy a mintaárkok mélysége 4 mm alá esett, akkor biztosak lehetünk benne, ha téli szettünk csereérett, mert már nem nyújt kellő biztonságot az utakon.
Egy másik hasznos információ, amit az abroncsainkról könnyedén leolvashatunk, az a DOT kód, ami a gumik gyártási évéről (azaz koráról) tanúskodik. A Magyar Gumiabroncs Szövetség állásfoglalása, hogy 10 évnél régebbi téli gumikkal, akármilyen jó állapotú is, ne közlekedjünk, mert a gumi ez idő alatt elfárad és megbízhatatlanná válik!
,Bár még inkább a késő nyári, kora őszi átmenetet éljük, már ami a hőmérsékletet illeti, nem árt legalább gondolati szinten ráhangolódni a téli autógumikra, hiszen gyorsan lehűlhet az idő. Az ominózus 7 °C-os vízválasztót (pontosabban abroncs választót) jól ismerjük és az sem újdonság, hogy nem kell megvárni a leeső havat ahhoz, hogy bejelentkezzünk egy szervizbe, a gumiabroncs csere végett.
Sokunk ilyenkor a meglévő téli szettet rakatja fel autójára. Általában automatikusan tesszük ezt, ahogy tettük azt tavaly is és azelőtt, no meg… De álljunk meg. Mikor is vásároltuk a szettet? Egyáltalán jó még a négy gumi, erre a télre is?
Ha nincs külső szövetsérülés, és rendellenes kopást sem találtunk az abroncsok felületén, akkor a következő, kötelező lépés a profilmélység ellenőrzése. Minden abroncson van egy TWI indikátor, ami a minimális, 1,6 milliméteres értéket jelzi. (Egy apró gumicikkely, a barázdák alján lévő kitüremkedés, ami a törvényileg előírt értéknél „jelez”) Ez azonban ne nyugtasson meg minket. Ez csupán azt jelzi, ha elértük ezt a szintet, a téli gumikat már törvény szerint sem használhatjuk tovább.
Használjunk egy profilmélység mérőt, vagy annak hiányáéban akár egy pénzérme is megteszi. Ha azt tapasztaljuk, hogy a mintaárkok mélysége 4 mm alá esett, akkor biztosak lehetünk benne, ha téli szettünk csereérett, mert már nem nyújt kellő biztonságot az utakon.
Egy másik hasznos információ, amit az abroncsainkról könnyedén leolvashatunk, az a DOT kód, ami a gumik gyártási évéről (azaz koráról) tanúskodik. A Magyar Gumiabroncs Szövetség állásfoglalása, hogy 10 évnél régebbi téli gumikkal, akármilyen jó állapotú is, ne közlekedjünk, mert a gumi ez idő alatt elfárad és megbízhatatlanná válik!
,Bár még inkább a késő nyári, kora őszi átmenetet éljük, már ami a hőmérsékletet illeti, nem árt legalább gondolati szinten ráhangolódni a téli autógumikra, hiszen gyorsan lehűlhet az idő. Az ominózus 7 °C-os vízválasztót (pontosabban abroncs választót) jól ismerjük és az sem újdonság, hogy nem kell megvárni a leeső havat ahhoz, hogy bejelentkezzünk egy szervizbe, a gumiabroncs csere végett.
Sokunk ilyenkor a meglévő téli szettet rakatja fel autójára. Általában automatikusan tesszük ezt, ahogy tettük azt tavaly is és azelőtt, no meg… De álljunk meg. Mikor is vásároltuk a szettet? Egyáltalán jó még a négy gumi, erre a télre is?