A gumiabroncsok főbb részei
Címkék
Dátum
2014.11.29. 01:25
-
Központi csatornák:
A futófelüet középső részén elhelyezkedő, hosszanti barázdák fő feladata a vízkiszorítás. Itt gyűlik össze az úton összegyűlt víz, amit az abroncs megpróbál az oldalirányű barázdák felé préselni. Hogy ez milyen mértékben valósul meg, egyáltalán nem mindegy. ha nem megfelelő a gumi vízkiszprító képessége, könnyebben „felúszhat” a vízen. Ezt hívjuk aquaplaning jelenségnek, amely az esős időszak, autósokra mért legveszélyesebb eleme. -
Bordák:
A központi csatornák között elhelyezkedő, hosszanti borda, amely (legtöbbször) apró blokkok sokaságából áll össze. Fő feladata a vonóerő megteremtése. -
Vállak:
Szintén roppant fontos zóna a vállrész, ami a kanyarvételi tapadást hivatott megteremteni. Ezért sem mindegy, hogy elhanyagoljuk-e az abroncsnyomás optimális szinten tartását. Ha túl alacsony nyomás mellett autózunk, a vállrészek elkopnak, a kanyarban instabillá válhat az autó. -
Oldalfal:
Az abroncsok információs táblája. Innen olvashatjuk le az abroncs márkáját, méretét és indexelését, fix forgásirányú abroncs esetén a megfelelő forgásirányt, az M+S vagy a teljes értékű téligumikat jelző hópehely szimbólumot, stb…
Emellett találkozni olyan oldalfal megerősítésekkel (plusz rétegek, stb) amely például a defekttűrő abroncsokat jellemzik. -
Lamellák:
A (téli) abroncsokat behálózó apró recék, melyek aelsősorban a havas, jeges úton való tapadást fokozzák.
Éppen ezért ma röviden átvesszük milyen fő részekből is áll egy nyári vagy egy téli gumi.
Az első fogalom, amit rendszerint kiemelek, a gumikeverék, amelyen egészen sok áll vagy bukik. Az abroncs minőségét alapvetően befolyásolja a gyártás során használt keverék. A konkrét összetevőket, pontosabban azok arányát és finomságát általában hétpecsétes titokként kezelik a gyártók. Igen speciális összetevőkről van szó, melyek közül csupán egy a kaucsukból nyet nyersgumi. (Komoly törekvések vannak a kaucsuk teljes kiiktatására és szintetikus, vagy más növényi eredetű – pl. pitypang – pótlására.)