Integrált technológia az autóiparban. Ki lesz a nyerő?

Apple

A néhai Steve Jobs nevével összefonódó világcég termékeiről kb. mindenki ódákat zeng. Imádjuk az iPhone-t és az iPad-et, futás közben iPodot használunk és folyamatosan vágyakozunk az újabb és újabb Macbook-ok után. A fanyalgók valószínűleg irigyek vagy a kétség kívül horror árak miatt fújnak az Apple-re.

De vajon a cég merre indul az autópiacon? A válasz erre – jelen állás szerint – a Car Play. A Car Play egy olyan, autókba intergált fedélzeti számítógép (és iPhone dokkoló), amely egybeolvasztja a navigációt, a biztonságos telefonálást és a zenelejátszót. A Siri segítségével pedig hangvezérléssel is működtethető, ami vezetés közben több mint hasznos. A panel megjelenése pedig nem is lehetne tökéletesebb. Letisztul érintőképernyő. Egyetlen hátránya, hogy csupán az iPhone 5, 5S és 5C készülékekkel funkcionál! Bocs iPhone 4 és 4S felhasználók! (Utóbbiak közé tartozom én is.)

A Genfi Autószalonban már látható volt, hogy a Ferrari, a Volvo vagy épp a Mercedes már beszereli az Apple Car Play-t új autóiba. A jövőben pedig valószínűleg így fog tenni a BMW, a Ford, a General Motors (Opel), a Honda, a Hyundai, a Jaguar, a Land Rover, a Kia, a Mitsubishi, a Nissan, a Peugeot, a Citroen, a Subaru, a Suzuki és a Toyota is.

Google

Mit lép az Apple Car Play látható sikerére a Google? Az óriáscég eleve ismert autóipari törekvéseiről, hiszen a vezető nélküli Google autókról mindeki hallott ezért most nem is erről a projektről beszélnék. A rivalizálás ugyanis a Car Play-t is el kell érje, hiszen ne felejtsük el a másik erős versenyzőt, az Androidot.

Márpedig ha az Apple megcsinálta, akkor a Google sem maradhat le. Az újdonságnak neve is van. A Google Open Automotive Alliance (OAA) célja az Android rendszer integrálása az autókba. Az OAA egyik célja a vezetésbiztonság fokozása, a kényelmi és más élmény funkciókon túl. Az Apple által is alkalmazott funkciók természetesen – saját felhasználói felülettel persze de – az OAA-ban is megtalálható.

Az Audi, General Motors, Honda és a Hyundai már érdeklődését fejezte ki a Google rendszer iránt. (Annak ellenére, hogy az Apple Car Play felsorolásában is szerepel egyik-másik cég.)

Microsoft

A világ leggazdagabb embere által vezetett amerikai mamutcég már 1998 óta folytat fejlesztéseket az autóipar számára. Jelenleg is több – kooperáción alapuló – autóipari projekt résztvevője a Microsoft. Ilyen például a 2007-ben induló Ford’s Sync, ami egy integrált rendszer az audió és egyéb szórakoztató funkciók vezérlésére.

De említhetném a hasonló felépítésű Fiat Blue&Me autós rendszert is, amely a mobil telefonok integrációját segíti elő akár USB-n, akár Bluetooth-on keresztül. (A neve ellenére nem csak a Fiat modellekben van jelen a rendszer, hanem egyes Alfa Romeo és Lancia modellekben is.)

A KIA által használt hang és érintés vezérlésű rendszere is Microsoft technológián indult (az ún. WEA, azaz Windows Embedded Automotive rendszeren), de idén Android UVO-ra váltott.
,A technológiai fejlődés egyik leginkább kézzelfogható célterülete az autóipar. A K+F élharcosok komoly versenyfutást folytatnak a trónért. A 2014-es évben pedig méginkább kicsúcsosodhat a történet.

Az olyan cégek, mint az Apple a Microsoft vagy a Google eddig főleg a mobilkommunikációs piacon alkotott (természetesen sok-sok egyéb, nahy költségvetésű projekt mellett.) Mára azonban az autóipar felé is erős integrációs folyamatok rajzolódnak ki. Lássuk a jelenlegi verseny merre is tart!

pályázati logó