Ezt a listát érdemes elmenteni!

1.    Profilmélység mérés – Penny Teszt

Ez egy érdekes kifejezés, ami az angolszász országokból ered. A gumiabroncsok mintaárokmélységét ugyanis egy pénzérmével (1 Penny-vel) is meg tudjuk mérni. Ezzel nyomon követhetjük a gumik – rendeltetésszerű használatából eredő – kopását.

Minél kopottabb egy abroncs (azaz minél kisebb a mért profilmélység) annál kisebb lesz a tapadás és annál hosszabb a fékút. A mintaárkokra törvényi előírás is vonatkozik. Személyautók esetében ez 1,6 mm de ez a gyakorlatban már túlságosan veszélyes!

2.    Abroncsrotáció


A gumiabroncsok – bizonyos időközönkénti – rotálása meghosszabbít(hat)ja azok élettartamát. Persze csak akkor, ha betartjuk az ide vonatkozó szabályokat. Ezek persze nem bonyolultak:

  • Első kerék meghajtás:
    Az első tengelyen lévő abroncsok a hátsóra kerülnek, míg a hátsó tengelyen lévők az elsőre, de átlósan!
  • Hátsó kerék meghajtás:
    Az első tengely abroncsai kerülenk átlósan hátra, míg a hátsók, egyenesen előre, oldalváltás nélkül.
  • Négykerék meghajtás:
    Mind a hátsó, mind az első tengely gumiabroncsai átlósan (oldalváltással) cserélnek helyet.
  • Fix forgásirányú abroncsok:
    Szigorúan tilos az oldalváltás, azaz az átlós rotáció. Minden abroncs marad a saját oldalán, forgásiránynak megfelelően, csupán az első és a hátsó tengely között cseélnek helyet.

3.    Pótkerék

A pótkerék épp úgy része kell legyen a rendszeres abroncs karbantartásnak (nyomásellenőrzés és korrekció, szakszerű tárolás, oldalfali sérülések ellenőrzése, stb.) de akár a rotációnak is! Egyes gyártók véleménye szerint ez akár 10-15 százalékkal is meghosszíbbathatja a komplett szett élettartamát.

4.    Vezetési szokások


Vezetési szokásaink, habitusunk szintén befolyásolja abroncsaink élettartamát. Értelem szerűen ha nem vigyázunk a gumikra (kátyúk, vészfékezések, stb.) akkor a kopás is intenzívebb lesz.

A témához kapcsolódóan olvassátok el kétrészes írásom!
VEZETÉSI STÍLUSJEGYEK AMIK MEGMENTHETIK AZ ÉLETED – I. RÉSZ>>
VEZETÉSI STÍLUSJEGYEK AMIK MEGMENTHETIK AZ ÉLETED – II. RÉSZ>>

5.    Abroncsnyomás – TPMS


Mint tudjuk, sem az alacsony, sem a túl magas abroncsnyomás nem tesz jót a gumiknak. Előbbi esetben a vállak, utóbbi esetben pedig a futófelület középső része kopik el idő előtt.

Mindig figyeljünk oda a TPMS rendszer által küldött figyelmeztetésre! Ezt a jelet kell figyelni a műszerfalon!





















6.    Futófelület ellenőrzése

Indulás előtt (különösen ha hosszú utazás előtt állunk) vegyük szemügyre a gumikat, puklik, szövetszakadások, repedezettség, illetve rendellenes kopás után kutatva!


,Mára, egy 6 pontos ellenörző listát hoztam, amely segítségével sokat tehetünk a vezetésbiztonság, illetve abroncsaink élettartamának meghosszabbítása érdekében.

Sokaknak valószínű nem lesz teljesen új, hiszen volt már szó ezekről a pontokról, de az alábbi ábra elmentésével talán könnyebb lesz fejben tartani a gumikkal kapcsolatos teendőket. Lássuk!


pályázati logó