Ezt a listát érdemes elmenteni!
Címkék
Dátum
2014.08.21. 14:32
1. Profilmélység mérés – Penny Teszt
Ez egy érdekes kifejezés, ami az angolszász országokból ered. A gumiabroncsok mintaárokmélységét ugyanis egy pénzérmével (1 Penny-vel) is meg tudjuk mérni. Ezzel nyomon követhetjük a gumik – rendeltetésszerű használatából eredő – kopását.
Minél kopottabb egy abroncs (azaz minél kisebb a mért profilmélység) annál kisebb lesz a tapadás és annál hosszabb a fékút. A mintaárkokra törvényi előírás is vonatkozik. Személyautók esetében ez 1,6 mm de ez a gyakorlatban már túlságosan veszélyes!
2. Abroncsrotáció
A gumiabroncsok – bizonyos időközönkénti – rotálása meghosszabbít(hat)ja azok élettartamát. Persze csak akkor, ha betartjuk az ide vonatkozó szabályokat. Ezek persze nem bonyolultak:
3. Pótkerék
A pótkerék épp úgy része kell legyen a rendszeres abroncs karbantartásnak (nyomásellenőrzés és korrekció, szakszerű tárolás, oldalfali sérülések ellenőrzése, stb.) de akár a rotációnak is! Egyes gyártók véleménye szerint ez akár 10-15 százalékkal is meghosszíbbathatja a komplett szett élettartamát.
4. Vezetési szokások
Vezetési szokásaink, habitusunk szintén befolyásolja abroncsaink élettartamát. Értelem szerűen ha nem vigyázunk a gumikra (kátyúk, vészfékezések, stb.) akkor a kopás is intenzívebb lesz.
A témához kapcsolódóan olvassátok el kétrészes írásom!
VEZETÉSI STÍLUSJEGYEK AMIK MEGMENTHETIK AZ ÉLETED – I. RÉSZ>>
VEZETÉSI STÍLUSJEGYEK AMIK MEGMENTHETIK AZ ÉLETED – II. RÉSZ>>
5. Abroncsnyomás – TPMS
Mint tudjuk, sem az alacsony, sem a túl magas abroncsnyomás nem tesz jót a gumiknak. Előbbi esetben a vállak, utóbbi esetben pedig a futófelület középső része kopik el idő előtt.
Mindig figyeljünk oda a TPMS rendszer által küldött figyelmeztetésre! Ezt a jelet kell figyelni a műszerfalon!
6. Futófelület ellenőrzése
Indulás előtt (különösen ha hosszú utazás előtt állunk) vegyük szemügyre a gumikat, puklik, szövetszakadások, repedezettség, illetve rendellenes kopás után kutatva!
,Mára, egy 6 pontos ellenörző listát hoztam, amely segítségével sokat tehetünk a vezetésbiztonság, illetve abroncsaink élettartamának meghosszabbítása érdekében.
Sokaknak valószínű nem lesz teljesen új, hiszen volt már szó ezekről a pontokról, de az alábbi ábra elmentésével talán könnyebb lesz fejben tartani a gumikkal kapcsolatos teendőket. Lássuk!
Ez egy érdekes kifejezés, ami az angolszász országokból ered. A gumiabroncsok mintaárokmélységét ugyanis egy pénzérmével (1 Penny-vel) is meg tudjuk mérni. Ezzel nyomon követhetjük a gumik – rendeltetésszerű használatából eredő – kopását.
Minél kopottabb egy abroncs (azaz minél kisebb a mért profilmélység) annál kisebb lesz a tapadás és annál hosszabb a fékút. A mintaárkokra törvényi előírás is vonatkozik. Személyautók esetében ez 1,6 mm de ez a gyakorlatban már túlságosan veszélyes!
2. Abroncsrotáció
A gumiabroncsok – bizonyos időközönkénti – rotálása meghosszabbít(hat)ja azok élettartamát. Persze csak akkor, ha betartjuk az ide vonatkozó szabályokat. Ezek persze nem bonyolultak:
-
Első kerék meghajtás:
Az első tengelyen lévő abroncsok a hátsóra kerülnek, míg a hátsó tengelyen lévők az elsőre, de átlósan!
-
Hátsó kerék meghajtás:
Az első tengely abroncsai kerülenk átlósan hátra, míg a hátsók, egyenesen előre, oldalváltás nélkül.
-
Négykerék meghajtás:
Mind a hátsó, mind az első tengely gumiabroncsai átlósan (oldalváltással) cserélnek helyet.
-
Fix forgásirányú abroncsok:
Szigorúan tilos az oldalváltás, azaz az átlós rotáció. Minden abroncs marad a saját oldalán, forgásiránynak megfelelően, csupán az első és a hátsó tengely között cseélnek helyet.
3. Pótkerék
A pótkerék épp úgy része kell legyen a rendszeres abroncs karbantartásnak (nyomásellenőrzés és korrekció, szakszerű tárolás, oldalfali sérülések ellenőrzése, stb.) de akár a rotációnak is! Egyes gyártók véleménye szerint ez akár 10-15 százalékkal is meghosszíbbathatja a komplett szett élettartamát.
4. Vezetési szokások
Vezetési szokásaink, habitusunk szintén befolyásolja abroncsaink élettartamát. Értelem szerűen ha nem vigyázunk a gumikra (kátyúk, vészfékezések, stb.) akkor a kopás is intenzívebb lesz.
A témához kapcsolódóan olvassátok el kétrészes írásom!
VEZETÉSI STÍLUSJEGYEK AMIK MEGMENTHETIK AZ ÉLETED – I. RÉSZ>>
VEZETÉSI STÍLUSJEGYEK AMIK MEGMENTHETIK AZ ÉLETED – II. RÉSZ>>
5. Abroncsnyomás – TPMS
Mint tudjuk, sem az alacsony, sem a túl magas abroncsnyomás nem tesz jót a gumiknak. Előbbi esetben a vállak, utóbbi esetben pedig a futófelület középső része kopik el idő előtt.
Mindig figyeljünk oda a TPMS rendszer által küldött figyelmeztetésre! Ezt a jelet kell figyelni a műszerfalon!
6. Futófelület ellenőrzése
Indulás előtt (különösen ha hosszú utazás előtt állunk) vegyük szemügyre a gumikat, puklik, szövetszakadások, repedezettség, illetve rendellenes kopás után kutatva!
,Mára, egy 6 pontos ellenörző listát hoztam, amely segítségével sokat tehetünk a vezetésbiztonság, illetve abroncsaink élettartamának meghosszabbítása érdekében.
Sokaknak valószínű nem lesz teljesen új, hiszen volt már szó ezekről a pontokról, de az alábbi ábra elmentésével talán könnyebb lesz fejben tartani a gumikkal kapcsolatos teendőket. Lássuk!