Az autógumik sebességindexe és ami mögötte van

A legnagyobb különbség, amit a sofőrök is tapasztalnak az alacsony és a magas sebességindexű téli és nyárigumik között, az a hirtelen kormánymozdulatokra adott válaszreakció. Azaz, hogy milyen gyorsan reagálnak a kerekek. Nem kell olyan mértékben elfordítani a kormányt ha jobban tapadó, magasabb index értékű gumik vannak az autóra szerelve. Egyszerűen hatékonyabbak a válaszreakciók.

Ennek különösen nagy jelentősége van az úgynevezett jávorszarvas teszteknél, amikor hirtelen kell kikerülnünk valamit, nagy sebesség mellett. Ilyen lehet egy feltűnő vad, vagy az útra tévedt kutya, egy platóról lezuhanó tárgy, stb.

Alapvető fontosságú, hogy mindig olyan abroncsot válasszunk, aminek index értékei megfelelnek a gyári értékeknek.
,A gumiabroncsok oldalfalán lévő szám és kódsor viszonylag egyszerűen értelmezhető. (Ha gyorsan át szeretnéd ismételni, itt folytasd az olvasást>> )

Azonban ritkábban gondolunk bele, mit is jelent egy-egy kategória ha a súly vagy épp a sebességindexről beszélünk. Rendben van, egy táblázatról könnyedén kiolvasható a betűkhöz tartozó egzakt érték. De mit jelent ez? És miért bővül a táblázat? (A hatvanas években összesen 3 kategória létezett, mára 14 van.)

A sebességindex szoros összefüggésben van az abroncsok teljesítményével. Pontosabban árulkodó az adat. A magas értékkel rendelkező gumik jobban fel vannak készítve a hőterhelésre, jobb kanyarvételi tulajdonsággal, tapadással és féktávval bírnak.

Utóbbira egy példa: Egy „S” kategóriába sorolt sebességindexű abroncs, 100 km/óráról fékezve, még mindig körülbelül 25 km/órával gurul akkor, amikor egy „V”kategóriás abroncs már állóra fékezte az autót! Ez 4 méteres különbséget jelent.

pályázati logó