8 tipp gumiabroncs vásárláshoz - II. rész
Címkék
Dátum
2014.06.05. 07:42
6. Új vagy használt abroncs?
Sokan gondolkoznak használt gumi vásárlásban, természetesen anyagi megfontolásból. Ők úgy gondolkodnak, 4 db prémium abroncs árából 2-3 használt gumi szettet is megvásáolhatunk – szerencsés esetben – ami összeadva tovább húzza, mint az újak.
Egy egy nagyon egzakt, matematikán alapuló megközelítés. (Szókimondóbb stílusban a könnyelműt is írhattam volna.) Nincs ugyanis belekalkulálva egy súlyos tényező. Ez pedig a rizikófaktor. „Pár ezer forint spórolásért cserébe, utitársunk lehet a balesetveszély!”
Ezt a gondolatot sose feledjük! Használt gumi vásárlás esetén bizonyosodjunk meg arról, hogy:
• Megbízható eladótól vásárolunk (pl. már másoknak, általunk megbízhatónak tartott személyeknek is volt dolga a kereskedővel, és elégedetten nyilatkoznak.)
• Az adott abroncs állapota tényleg olyan, hogy biztonsággal használható még 2-3 szezonig. (Profilmélység alapos vizsgálata, felületi sérülések, rendellenes kopás jelei, stb.)
• Még ha az előző kettő stimmel is, a gumi DOT szám szerint, nem múlt-e el, vagy nem közelítette-e meg a 10 éves kort. E kor fölött ugyanis, még a Magyar Gumiabroncs Szövetség állásfoglalása szerint is veszélyesé, megbízhatatlanná válik egy téli vagy nyárigumi.
7. Lapozzuk fel az autónk kézikönyvét!
Kiváló kiindulási alap – különösen ha tanácstalanok vagyunk – a gyártói ajánlás követése. A kézikönyvben megtalálhatók a gumiabroncsra vonatkozó méret és index érték ajánlások, valamint a gumik ajánlott és maximális (teljes terhelés melletti) nyomásértéke.
8. Olvass fogyasztói értékeléseket és teszteredményeket!
Számos blog, website és szaklap foglalkozik gumiabroncs tesztekkel. Az ADAC-ről nyilván mindenki hallott már, akik bár nemrégiben presztízsveszteségen estek át, bizonyos manipulált adatok miatt – még mindig meghatározó forrást jelentenek a gumiabroncs teszteket illetően.
A német autóklub mellett persze más, magas reputációval bíró forrást is válaszhatunk. Pl. Auto Bild, Auto Review, Evo Magazin, stb.
Ha a kinézett gumiabroncs mintáról sikerül felhasználói adatokat, véleményeket gyűjteni, még közelebb kerülhetünk a döntéshez. A Tyrereview.co.uk például elég széles adatbázissal bír, ami a fogyasztói értékeléseket illeti.
,Előző cikkünkben a HowStuffWorks által (is) publikált, gumiabroncs vásárlási tippeket kezdtem el megosztani. Négy ponton már túljutottunk, most pedig újabb négy tanács következik.
(Aki esetleg lemaradt volna az előző írásról, kattintson ide és kezdje itt az olvasást! )
5. Üzemanyag felhasználás
Rengetegszer leírtam már azt a megfigyekést, miszerint minden ötödik tank benzint/gázolajat a gumiabroncsok fogyasztanak el. Ez persze egy átlag érték és természetesen nem mindegy, milyen gyorsan teszik mindezt.
A kulcs, ami az abroncsok általi üzemanyagfogyasztást befolyásolja, az úgynevezett gördülési ellenállás.
2012 novembere óta viszonyalg egyszerű a dolgunk. Az EU által bevezetett gumiabroncs címke (amely a bevezetés óta, minden abroncsra rá kell kerüljön) információt nyújt az adott termék gördülési ellenállásáról.
Minél alacsonyabb az ellenállás (a címkén az A jelenti a legjobb értéket), annál gazdaságosabb annak üzemeltetése. A Michelin szerint akár 300 eurót (kb 100 ezer forint) is megtakarítható egy alacsony gördülési ellenállású gumival. (A számítás egy átlagos használat mellett, az abroncs teljes élettartamára vonatkozik.)
Sokan gondolkoznak használt gumi vásárlásban, természetesen anyagi megfontolásból. Ők úgy gondolkodnak, 4 db prémium abroncs árából 2-3 használt gumi szettet is megvásáolhatunk – szerencsés esetben – ami összeadva tovább húzza, mint az újak.
Egy egy nagyon egzakt, matematikán alapuló megközelítés. (Szókimondóbb stílusban a könnyelműt is írhattam volna.) Nincs ugyanis belekalkulálva egy súlyos tényező. Ez pedig a rizikófaktor. „Pár ezer forint spórolásért cserébe, utitársunk lehet a balesetveszély!”
Ezt a gondolatot sose feledjük! Használt gumi vásárlás esetén bizonyosodjunk meg arról, hogy:
• Megbízható eladótól vásárolunk (pl. már másoknak, általunk megbízhatónak tartott személyeknek is volt dolga a kereskedővel, és elégedetten nyilatkoznak.)
• Az adott abroncs állapota tényleg olyan, hogy biztonsággal használható még 2-3 szezonig. (Profilmélység alapos vizsgálata, felületi sérülések, rendellenes kopás jelei, stb.)
• Még ha az előző kettő stimmel is, a gumi DOT szám szerint, nem múlt-e el, vagy nem közelítette-e meg a 10 éves kort. E kor fölött ugyanis, még a Magyar Gumiabroncs Szövetség állásfoglalása szerint is veszélyesé, megbízhatatlanná válik egy téli vagy nyárigumi.
7. Lapozzuk fel az autónk kézikönyvét!
Kiváló kiindulási alap – különösen ha tanácstalanok vagyunk – a gyártói ajánlás követése. A kézikönyvben megtalálhatók a gumiabroncsra vonatkozó méret és index érték ajánlások, valamint a gumik ajánlott és maximális (teljes terhelés melletti) nyomásértéke.
8. Olvass fogyasztói értékeléseket és teszteredményeket!
Számos blog, website és szaklap foglalkozik gumiabroncs tesztekkel. Az ADAC-ről nyilván mindenki hallott már, akik bár nemrégiben presztízsveszteségen estek át, bizonyos manipulált adatok miatt – még mindig meghatározó forrást jelentenek a gumiabroncs teszteket illetően.
A német autóklub mellett persze más, magas reputációval bíró forrást is válaszhatunk. Pl. Auto Bild, Auto Review, Evo Magazin, stb.
Ha a kinézett gumiabroncs mintáról sikerül felhasználói adatokat, véleményeket gyűjteni, még közelebb kerülhetünk a döntéshez. A Tyrereview.co.uk például elég széles adatbázissal bír, ami a fogyasztói értékeléseket illeti.
,Előző cikkünkben a HowStuffWorks által (is) publikált, gumiabroncs vásárlási tippeket kezdtem el megosztani. Négy ponton már túljutottunk, most pedig újabb négy tanács következik.
(Aki esetleg lemaradt volna az előző írásról, kattintson ide és kezdje itt az olvasást! )
5. Üzemanyag felhasználás
Rengetegszer leírtam már azt a megfigyekést, miszerint minden ötödik tank benzint/gázolajat a gumiabroncsok fogyasztanak el. Ez persze egy átlag érték és természetesen nem mindegy, milyen gyorsan teszik mindezt.
A kulcs, ami az abroncsok általi üzemanyagfogyasztást befolyásolja, az úgynevezett gördülési ellenállás.
2012 novembere óta viszonyalg egyszerű a dolgunk. Az EU által bevezetett gumiabroncs címke (amely a bevezetés óta, minden abroncsra rá kell kerüljön) információt nyújt az adott termék gördülési ellenállásáról.
Minél alacsonyabb az ellenállás (a címkén az A jelenti a legjobb értéket), annál gazdaságosabb annak üzemeltetése. A Michelin szerint akár 300 eurót (kb 100 ezer forint) is megtakarítható egy alacsony gördülési ellenállású gumival. (A számítás egy átlagos használat mellett, az abroncs teljes élettartamára vonatkozik.)