7 hiba amit kezdő sofőrök követnek el
Címkék
Dátum
2014.05.25. 11:57
Megosztott figyelem a volánnál:
Okostelefonok, sms írás és Facebook, CD-k, étkezés, kávé. Ez mind olyan tényező, ami elvonja a figyelmet az útról. Az ún. texting, azaz valamilyen szöveges üzenet vagy bejegyzés írása – bár hihetetlennek tűnik – egyre gyakrabban fordul elő a fiatalok között, vezetés közben.
Külön anti-texting kampányok indulnak a vezetésbiztonság érdekében.
Túl nagy kockázatvállalás, figyelmetlenség:
Közúti jelzések (táblák, lámpák) figyelmen kívűl hagyása, sávváltás a tükrök használata nélkül vagy épp a holtterek ignorálása szintén gyakori hiba, aminek következménye csak a szerencsén múlik.
Ezek egy része sokszor nem a hiányos ismereteken múlik, hanem hajlamosak a sofőrök egy-egy szabály szándékos felülbírálására mondván, úgy sem jön semmi, ritka a forgalom.
Ebbe a kategóriába tartozik természetesen a biztonsági öv használatának (rendszeres) elmulasztása.
Sebesség:
Sokan nincsenek tudatában a sebesség és a reakcióidő közötti összefüggésnek. A statisztikai adatok is alátámasztják, a balesetek számottevő részénél a nem megfelelően megválasztott sebesség az egyik (vagy egyetlen) ok.
Három verzióból választhatunk: egy tragédia okozói, elszenvedői vagyunk, vagy visszább vesszük a lábunkat a gázpedálról.
Túl sok utas az autóban:
Este buli lesz, valaki bevállalta – vagy egy vesztett fogadás után „megnyerte” – a sofőr szerepet. Az autóban gyakori, hogy 6-7 utas is bezsúfolódik ilyenkor, akik persze nem színházban érzik magukat, így többszörösen elvonják a sofőr figyelmét.
Azt se feledjük, hogy ilyenkor a nagyobb tömeg miatt a féktáv is hosszabbodhat!
Befolyásoltság alatti vezetés:
Ehhez nem kell túl sok magyarázat. Alkohol és/vagy drog hatása alatt 100 százalék, hogy cserbenhagynak érzékeink!
A tragédia megint csak szerencse és balszerencse kérdése.
Túl rövid követési távolság
A vészhelyzetek kezelése:
Egész egyszerűen nem is gondolunk arra, hogy vészhelyzetbe kerülhetünk. Itt nem csak arra kell gondolni, hogy belénk jönnek vagy mi okozunk karambolt, hanem, hogy könnyedén lehetünk mi az első autós, aki megérkezik – a forgalommal – egy baleset helyszínére. Ilyenkor pedig kötelességünk a segítségnyújtás. Ezen ember élet is múlhat.
De mi van ha nem vagyunk tisztában azzal, mit is kell tennünk? Márpedig az esetek azt mutatják, nem vagyunk.
Nem megfelelő autóválasztás és karbantartás:
Ebben a pontba többeset is beletartozik. Vagy a szűkös büdzsé – de hajthatatlan autózási vágy – miatt vásárolunk egy már-már veszélyes állapotban lévő autót, vagy a magas vagyon és erősen pulzáló életérzés diktál. Utóbbi esetben – vezetési tapasztalatunkhoz nem illő – csúcsjárgány kerül a forgalomba, óriási teljesítménnyel. Ezt a teljesítményt (lóerő, gyorsulás, sebesség) viszont kezelni is tudni kell!
Ami pedig a karbantartást illeti, gyakori probléma – többek között – a téli és nyári gumik nem megfelelő használata, nem időben végzett csere, nyomásellenőrzés elmulasztása, túl veszélyes profilmélység, nem megfelelő indexelésű gumik vásárlása, stb…
,Egy biztosítói felmérés szerint a sofőrök vannak a legnagyobb veszélyben az autóbaleseteknél. Sőt, nem is akármekkora a valószínűségbéli különbség.
A vezetők ugyanis négyszer olyan nagy eséllyel sérülnek meg baleseteknél, mint az autókban ülő utasok.
Ez a valószínűségi együttható sokszor még nagyobb ha kezdő sofőrről beszélünk. A friss jogosítvánnyal rendelkező autóvezetők tipikus hibákat vétenek. Ezeket gyűjtöttük össze:
Okostelefonok, sms írás és Facebook, CD-k, étkezés, kávé. Ez mind olyan tényező, ami elvonja a figyelmet az útról. Az ún. texting, azaz valamilyen szöveges üzenet vagy bejegyzés írása – bár hihetetlennek tűnik – egyre gyakrabban fordul elő a fiatalok között, vezetés közben.
Külön anti-texting kampányok indulnak a vezetésbiztonság érdekében.
Túl nagy kockázatvállalás, figyelmetlenség:
Közúti jelzések (táblák, lámpák) figyelmen kívűl hagyása, sávváltás a tükrök használata nélkül vagy épp a holtterek ignorálása szintén gyakori hiba, aminek következménye csak a szerencsén múlik.
Ezek egy része sokszor nem a hiányos ismereteken múlik, hanem hajlamosak a sofőrök egy-egy szabály szándékos felülbírálására mondván, úgy sem jön semmi, ritka a forgalom.
Ebbe a kategóriába tartozik természetesen a biztonsági öv használatának (rendszeres) elmulasztása.
Sebesség:
Sokan nincsenek tudatában a sebesség és a reakcióidő közötti összefüggésnek. A statisztikai adatok is alátámasztják, a balesetek számottevő részénél a nem megfelelően megválasztott sebesség az egyik (vagy egyetlen) ok.
Három verzióból választhatunk: egy tragédia okozói, elszenvedői vagyunk, vagy visszább vesszük a lábunkat a gázpedálról.
Túl sok utas az autóban:
Este buli lesz, valaki bevállalta – vagy egy vesztett fogadás után „megnyerte” – a sofőr szerepet. Az autóban gyakori, hogy 6-7 utas is bezsúfolódik ilyenkor, akik persze nem színházban érzik magukat, így többszörösen elvonják a sofőr figyelmét.
Azt se feledjük, hogy ilyenkor a nagyobb tömeg miatt a féktáv is hosszabbodhat!
Befolyásoltság alatti vezetés:
Ehhez nem kell túl sok magyarázat. Alkohol és/vagy drog hatása alatt 100 százalék, hogy cserbenhagynak érzékeink!
A tragédia megint csak szerencse és balszerencse kérdése.
Túl rövid követési távolság
A vészhelyzetek kezelése:
Egész egyszerűen nem is gondolunk arra, hogy vészhelyzetbe kerülhetünk. Itt nem csak arra kell gondolni, hogy belénk jönnek vagy mi okozunk karambolt, hanem, hogy könnyedén lehetünk mi az első autós, aki megérkezik – a forgalommal – egy baleset helyszínére. Ilyenkor pedig kötelességünk a segítségnyújtás. Ezen ember élet is múlhat.
De mi van ha nem vagyunk tisztában azzal, mit is kell tennünk? Márpedig az esetek azt mutatják, nem vagyunk.
Nem megfelelő autóválasztás és karbantartás:
Ebben a pontba többeset is beletartozik. Vagy a szűkös büdzsé – de hajthatatlan autózási vágy – miatt vásárolunk egy már-már veszélyes állapotban lévő autót, vagy a magas vagyon és erősen pulzáló életérzés diktál. Utóbbi esetben – vezetési tapasztalatunkhoz nem illő – csúcsjárgány kerül a forgalomba, óriási teljesítménnyel. Ezt a teljesítményt (lóerő, gyorsulás, sebesség) viszont kezelni is tudni kell!
Ami pedig a karbantartást illeti, gyakori probléma – többek között – a téli és nyári gumik nem megfelelő használata, nem időben végzett csere, nyomásellenőrzés elmulasztása, túl veszélyes profilmélység, nem megfelelő indexelésű gumik vásárlása, stb…
,Egy biztosítói felmérés szerint a sofőrök vannak a legnagyobb veszélyben az autóbaleseteknél. Sőt, nem is akármekkora a valószínűségbéli különbség.
A vezetők ugyanis négyszer olyan nagy eséllyel sérülnek meg baleseteknél, mint az autókban ülő utasok.
Ez a valószínűségi együttható sokszor még nagyobb ha kezdő sofőrről beszélünk. A friss jogosítvánnyal rendelkező autóvezetők tipikus hibákat vétenek. Ezeket gyűjtöttük össze: