Valóban elindult a gumicsere szezon?
Lassan elérkezünk az első téli hónaphoz, de kérdés, hogy mikor is cseréljük le abroncsainkat, ha délután még tavaszias idő van. A döntés rajtunk múlik minden esetben, azonban nem árt tisztában lenni azzal, mit is kockáztatunk egy sokáig fent hagyott nyári abronccsal.
Bátran kijelenthetjük, hogy az elmúlt hetek igazi őszi időt hoztak. Vagyis reggel fagypont körüli hőmérsékletet tapasztalunk munkába menet, miközben délután már 15-20 fokban érkezünk haza. Nem könnyű ilyenkor eldönteni, hogy mikor is cseréljük le abroncsainkat télire vagy váltsunk inkább négy évszakos gumikra? Nehezíti döntésünket a sok egymástól független abroncsteszt is, hiszen sokszor az olcsóbb gumik kimondottan rossz eredményeket mutatnak, miközben a pénztárcánk is véges. Mit tehetünk ebben az esetben? Mikor érdemes négy évszakos abroncsokat beszereznünk?
Cikkünkben összeszedtük a legfontosabb kérdésekre a választ, így olvasd el, ha te is még gondolkodsz a cserén!
ELINDULT A SZEZON…
A nyári abroncsok télire történő cseréje mindenképpen időjárás függő, és ha a szakmát kérdezitek, akkor a válasz mindig ugyanaz: amennyiben a napi átlag hőmérséklet 7 Celsius fok alá csökken, akkor érdemes váltani téli abroncsra. Ennek azonban nincs egy kimondott dátuma, de elmondható, hogy általában már október közepétől indul a szezon, amely egészen december közepéig tart. Természetesen, aki vállalati autóval rendelkezik – flottás vagy operatív leasinges autók –, azoknak lehet, hogy már szeptember óta fent van a téli gumijuk, de náluk kötelező elem is a nyári/téli abroncscsere és a szezon beindulása előtt lehetőségük van átszereltetni azokat.
NÉGYÉVSZAKOS ABRONCSOK…
Sokan úgy gondolják, hogy költségmegtakarítás címszó alatt váltanának négy évszakos abroncsra, habár már nincs akkora különbség a nyári, a téli illetve a négy évszakos abroncsok árai között és nem mindenkinek ajánljuk mi sem. Azoknak érdemes négy évszakos abroncsra váltaniuk, akik éves szinten kb. 8-10.000 km-t tesznek meg és ezt is elsősorban városi körülmények között. Emellett szélsőséges időjárási körülmények között nélkülözni tudják az autójukat. De mi számít extrém időjárásnak? Télen egy jégeső vagy erős havazás ugyanúgy nevezhető szélsőségesnek, mint nyáron egy forró aszfalt. Ez utóbbi pedig elég gyakori az utóbbi években. Ha valaki úgy dönt, hogy egy ilyen extrém időjárással tarkított napon nélkülözni tudja az autóját, akkor számára a négy évszakos abroncs tökéletes választás lehet.
MILYEN ABRONCSOT ÉRDEMES VÁSÁROLNUNK…
Azt minden esetben el kell fogadnunk, hogy az abroncs vásárlás egy szükséges kiadás, amelyet a saját, valamint a családunk biztonsága érdekében teszünk meg. A hazai piacon egyre több márka érhető el, egyre több mintázattal és lássuk be, hogy az egyes márka független tesztek sem ugyanazt az eredményt sugallják. Nem áll könnyű választás előtt az a gépjárművezető, aki új abroncsot szeretne vásárolni, de mindig érdemes egy szakmabelivel konzultálnia, ha elakadna. Mi a legtöbb esetben a prémium abroncs kategória választását preferáljuk. Ezt nem azért tesszük, hogy minél többet költsenek az autók tulajdonosai, hanem azért, mert a gyártók ezekbe az abroncsokba fektetik a legtöbb innovációt, fejlesztést, tesztelést. Nem azt mondjuk, hogy a budget kategória rossz, mert ez nem lenne igaz. Mi inkább úgy fogalmazzuk meg, hogy a prémium kategória jobb. A gyártók a legtöbb esetben ebbe a kategóriába invesztálják a fejlesztéseket és lépésről lépésre tesztelik, alakítják akár az összetételt vagy a mintázati blokkokat azért, hogy kedvezőbb, biztonságosabb abroncsok guruljanak le a gyártósorról. Természetesen, ha valakinek az előre megszabott költségkerete szűkösebb, akkor is választhat TOP gyártót, hiszen a legtöbb prémium abroncs rendelkezik budget kategóriájú abronccsal.
TERÍTÉKEN A DOT SZÁM
Nem múlik el szezon, hogy ne kerülne napirendre a DOT szám kérdése, amely kifejezés az amerikai „Department of transportation” összetételnek a rövidítése. Az első két szám mutatja a gyártási hetet, a második, az utolsó két számjegy pedig a gyártási évét az abroncsnak. De a gyártási évből azért nem lehet egyértelműen kikövetkeztetni az abroncs életkorát, hiszen ez a tárolástól is függ. A Gumiabroncs Szövetség és a gyártói mérnökök is egyetértenek abban, hogy egy három éves abroncs friss gyártásnak, egy öt éves abroncs pedig újnak minősül és tíz éves koráig nyugodtan felhasználható. Általában azt szoktuk mondani, hogy felszereléstől számítva öt évig nyugodtan használhatunk egy abroncsot (megfelelő tárolási körülmények mellett természetesen), hiszen ezalatt az idő alatt még biztosan megőrzi azokat a tulajdonságokat, amelyek miatt kiválasztottuk azt. Egy újonnan gyártott abroncs megfelelő tárolási körülmények között kb. egy év alatt öregszik annyit, mint mondjuk egy frissen felszerelt és aktív használatban lévő abroncs három hét alatt!
NE AZ UTOLSÓ PILLANATBAN CSERÉLJÜNK…
Tapasztalat, hogy a legtöbb autótulajdonos az utolsó pillanatig kivár az abroncs cseréjével, de inkább ne tegyük! Ha baj történik vagy hirtelen igazi téli időjárással találkozunk szembe, esetleg másnap a hegyekbe készülünk, akkor a szezon kellős közepén mi is vakarhatjuk a fejünket, hiszen a nyárival balesetveszélyessé válik utunk. Minél inkább halogatjuk, annál inkább játszunk a biztonsággal! Összesen négy tenyérnyi az a felület, amelyen az abroncs az útfelülettel találkozik, így nagyon nem elhanyagolható, hogy milyen az abroncsunk. Másrészről minél jobban hűvösödik az idő, annál nagyobb lesz a sor az átszerelési időpontra is!