Kötelező lett a TPMS rendszer, amely beépül a műszaki vizsgákba

A TPMS rendszerek fajtái


Alapvetően kétféle megoldást szokás megkülönböztetni, ha TPMS-ről beszélünk. Az egyik az ABS (vagyis a blokkolásgátló) adatait használja fel és csak akkor képes a mérésre ha az autó mozgásban van. Ekkor nincs külön mérőszenzor a gumikban (indirekt rendszer) és a rendszert újra kell állítani minden nyári és téli gumi cserénél.

A másik korszerűbb TPMS fajta az előzőnél, hiszen az abroncsok belsejében lévő elemes szenzorok (direkt rendszer) folyamatosan mérik és elemzik a gumikat (külön-külön, figyelve az eltérésekre.)

Így egy hirtelen nyomásvesztésről (kisebb defektről) már akkor értesülhet az autós, mielőtt azt „saját bőrén” tapasztalná vagy az abroncs tönkremenne.

A rendszer egy műszerfali lámpát is magában foglal, mely felvillan, ha a rendszer valamilyen hibát észlel (vagy magával a TPMS rendszerrel van gond.)

A TPMS piktogrammok


Fontos ismerni a rendszer ikonjait, amin keresztül jelez az esetleges nyomáscsökkenésről, illetve TPMS hibáról. A gyakoribb jelet, azaz a nem megfelelő nyomásra utaló sokan ismerik. A képen a jobb oldalon látható.


Létezik azonban egy másik, az előzővel könnyen összekeverhető ikon, amely magának a TPMS rendszernek a hibájára utal és nem az abroncsnyomásra. A kis képen a baloldali szimbólumról van szó.

Új szereplő a műszaki vizsgán

A tervek szerint 2015 júniusától a TPMS rendszert is vizsgálják műszaki vizsgáztatáskor, az ilyen rendszerrel felszerelt autókban.
,November 1-től hatályba lépett egy EU-s rendelet, miszerint mostantól csak abroncsnyomás ellenőrző rendszerrel ellátott autókat lehet forgalomba hozni az Unió területén.

A TPMS néven ismert rendszer – a Magyar Autós Szakmai Szövetség (MASS) és a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) által kiadott közlemény szerint is – nagyban hozzájárul az abroncsok megfelelő nyomásértékének szintentartásához.

Az alacsony nyomás melletti üzemeltetés hatásai ismertek, az abroncsok gyorsabban kopnak és megnövekszik a fogyasztásuk is (a nagyobb gördülési ellenállás miatt.) Túl magas nyomás esetén pedig éppúgy gyorsabb az abroncskopás (ekkor a futófelület közepén keletkezik rendellenes kopás, míg előbbi esetben a vállrészeken) illetve a futóművek is hamarabb elhasználódnak. Arról nem is beszélve, hogy autónk stabilitása is sérül.

pályázati logó