news/big_image/2024/11/teli-gumi-magaly-petersablon-ma-solata.png

Télen téli gumival érdemes közlekedni

Hosszú sorban állásra számítson, aki most szeretne időpontot kapni egy gumiszervizbe, hiszen a tél elkezdte megmutatni igazi arcát és bizony már a nyári abroncsok nem úgy tapadnak, mint mondjuk egy hónappal ezelőtt. De tényleg érdemes télen téli gumit választani? 

Magyarország egyik piacvezető abroncsforgalmazó vállalataként fontosnak tartjuk, hogy edukációs tartalmat is biztosítsuk az autóvezetők számára. Sokszor felmerül a kérdés még ma is, hogy télen biztosan kell-e az a téli gumi? A válasz egyértelmű, igen! Ha pedig hajlandóak vagyunk kompromisszumot kötni, akkor jöhet szóba maximum a négyévszakos abroncs. De mielőtt idáig eljutnánk, jöjjön minden, amit a téli abroncsokról minden autóvezetőnek tudnia kell(ene)! 

„Ha szóba kerül a téli abroncs, akkor először is tekintsünk vissza a 80-as vagy akár a 90-es évekre vissza, amikor még nem volt klasszikus értelemben vett nyári vagy téli abroncs, mert lényegében a Ladák, Trabantok korában egy gumi volt és pont” – kezdte Magály Péter személyabroncs üzletágvezető a betekintést és valljuk be, igaza van. Ha elég idősek vagyunk, akkor még emlékezhetünk is rá, hogy valóban így is volt, hiszen nem volt még téli vagy nyári átszerelési időszak sem, akkor mentünk a gumis ismerősünkhöz, ha cserére volt szükségünk, mert elkopott az abroncs vagy akkor, ha javítani kellett. 

„A 90-es évek végén és a 2000-es évek elején azonban az autóipar és a technológia is gyorsabb fordulatot vett és már olyan technológiai fejlesztésekkel érkeztek meg az új autók, amelyek magukkal hozták azt is, hogy elvált egymástól a nyári és a téli abroncs. Már csak azért is, mert az új autók nyári abroncsokkal gurultak ki a szalonokból, és amikor télire fordult az időjárás, akkor jöttek a gondok” – folytatta Magály Péter. Ehhez természetesen azt is érdemes még hozzátenni, hogy ezekben az években sok minden változott, ami az autózáshoz köthető. Ilyen például, hogy az autók teljesítménye jelentősen megnövekedett, a regisztrált autók száma az elmúlt 25 évben közel megduplázódott, az autó szinte minden család napi használatává vált és ezzel párhuzamosan a megtett távolságok is növekedtek; az autópályák hossza is jelentősen növekedett Magyarországon, gyakorlatilag az országot keletről nyugatra északról délre autópályán át tudjuk utazni.  

„És itt kell megemlíteni azt az alapigazságot, hogy a biztonságnak és a teljesítménynek egyenes arányban kell lennie. Vagyis ha téli körülmények között, ami jelenthet jeges, havas vagy akár ónos esős útfelületet, kell az autópályán közlekednünk, akkor bizony már indokolt a téli gumi használata, hiszen – ahogy kezdtem is a gondolatot – a biztonságnak és a teljesítménynek egyenes arányban kell lennie. A téli abroncs pedig segíti a gépjármű vezetőket abban, hogy az autó biztonságos és stabil legyen és ezek a legfontosabbak” – hangsúlyozta Magály Péter. 

TUDTAD? 

A téli abroncsoknak a legfőbb jellemzői közé tartozik a lágyabb, puhább keverék, hogy a zord és hideg időjárási körülményekhez is megfelelően tudjon alkalmazkodni. A legtöbb esetben a négyévszakos abroncsokban is megvan ez a tulajdonság, viszont a mintázatban már kevésbé. A téli abroncsok ugyanis jobban lamellázottabbak, tagoltabb a blokkszerkezetük, jobb a kapaszkodó képessége is az abroncsnak. 

„Persze sok autóvezetőben felmerül a kérdés, hogy ha nincs olyan szélsőséges téli időjárás, akkor miért lenne szüksége téli abroncsra, ami egyrészt jogos is lenne, viszont itt jön a DE! Ha már kifordulunk egy országútra vagy egy autópályára – még ha 30km-t is teszünk meg – sokkal gyorsabban vezetünk, és sokkal gyorsabban kell reagálnunk bármilyen akadályra. Vegyük például az autópályákon található mostani tereléseket. 100km/h sebességről kell hirtelen fékezni 50km/h sebességre – vagyis felére – egy-egy terelésnél és közben feltorlódik a sor is, akkor bizony fontos, hogy az autónk stabilitása meglegyen, hiszen az életünk is múlhat rajta. A téli gumi nem egy marketing fogás vagy egy trend, ami időszerű! Mindig a saját aktuális vezetési szokásainknak, a megtett távolságoknak és az időjárási körülményeknek megfelelő abroncsot kell választanunk! Ne kockáztassuk saját vagy családunk biztonságát se, mert nem éri meg” – hangsúlyozta Magály Péter. 

Habár Magyarország alapvetően alföldi ország, de vannak hegységeink, dombos vidékeink is és előszeretettel látogatjuk meg a környező országokat is télen. Ha idehaza maradunk, akkor gondoljunk csak olyan nagyvárosokra, mint Veszprém, Eger vagy Miskolc, amelyek környékén a téli időjárás pillanatok alatt meglepetést tud okozni egy-egy útfelületen. Sok autó van ma már az utakon, gyakran nagy forgalmi dugók vagy hirtelen jelentkező forgalmi helyzetek alakulhatnak ki. Ilyenkor pedig elkerülhetetlen, hogy gyorsan és biztonságon tudjon minden autóvezető reagálni. Nem érdemes a gumikkal játszani ilyen körülmények között, úgyhogy mindenképpen érdemes télen téli gumit felszereltetnünk autónkra, ha a vezetési szokásaink indokolják! 

pályázati logó