Nyári, téli vagy négyévszakos gumi? Mivel közlekedjünk télen?
Télen, száraz útfelület mellet is több méterrel nőhet az autó féktávja, ha nyári vagy nem megfelelő gumiabronccsal van felszerelve gépjárművünk. A police.hu korábbi felmérése alapján csúszós úton 50 km/h-val haladó gépjármű esetén, akár négyszeresére is nőhet a féktáv. Viszont nem csak a biztos tapadás miatt érdemes téli gumira váltanunk, hanem mert a gumiabroncsok sokkal ellenállóbbak a téli időjárásnak, ami a nyári gumiabroncsokat nagy mértékben károsítja, így hamarabb kopnak.
A téli gumik lágyabb keverékűek, hogy ellenállóbbak legyenek a téli hideg időnek, és eltérő mintázattal rendelkeznek, hogy csúszós, nedves vagy akár havas utakon is biztonságosan közlekedhessünk.
Mi a helyzet a négyévszakos gumiabroncsokkal?
Abszurdumnak hathat, de a négyévszakos abroncsokat inkább olyanoknak ajánljuk, akik megtehetik, hogy extrém időjárási körülmények között (legyen az zord tél vagy tikkasztó nyár) nem használják az autót. A köztes időben pedig főleg városi körülmények között autóznak.
Ha igazán télire fordul az idő (azaz az utak eljegesednek vagy hó fedi őket) veszélyessé válhatnak a négyévszakos abroncsok.
Tudni kell, hogy a négyévszakos gumik átmenetet, kompromisszumot jelentenek a nyári és a téli gumik között, de nem képesek egyesíteni azok előnyeit. Inkább az ellenkező igaz, mindkét évszakban valamit feláldoznak.
A mintázatuk is egyfajta keverék. A gyártásuk során használt gumikeverék is kompromisszumok sorát köti. Extrém hidegben nem marad olyan rugalmas, mint a téli gumik (ez egyfajta vezetésbiztonsági veszély tehát) de nyári hőségben lágyabb lesz, mint a kimondott melegre optimalizált nyári mintázatok, így a kánikula jobban megviseli (koptatja) a négyévszakos abroncsokat.
Ezek alapján azon sofőröknek, akik sokat autóznak és nem tehetik meg, hogy alkalomadtán félre tegyék autójukat nem ajánljuk a négy évszakos gumiabroncsokat.