Infografika. a fékút és a felület viszonya


(Az ábra, kattintással nagyítható.)

,Amikor féktávolságot említünk, nem csupán a fizikai értelemben vett fékút hosszra gondolunk, azaz, a fékpedál lenyomása és az autó megállása közötti hosszúságra. Sokan kifelejtik, de bele kell számoljuk a sofőr reakció idejét, amely szintén függ az időjárástól. Téli időszakban - pláne ha a látási viszonyok is korlátozottak - a reakcióidőnk is megnő.

Az alábbi ábra (melynek forrása az Egyesült Királyság kormányzati oldala, a gov.uk) jól látszik, mekkora féktávolságra számíthatunk a különböző útfelületeken, azaz normál, havas, illetve jeges felületen.

Elég komoly különbség mutatkozik a megválasztott sebesség változásával. Az ábra felső felén 50, míg az alsó felén 80 km/órás sebesség szerepel.

Ha ABS-t is használunk, jó ha tudjuk, hogy a rendszer, cszúszós úton máshogy viselkedhet, mint normál esetben. Ugyanígy a tempomat, amit nem is érdemes használni, jeges felületen, hiszen egy megcsúszásnál az automatikus sebességkorrekció akár veszélyes is lehet.

pályázati logó