Hogyan vezessünk télen, hogy elkerüljük a baleseteket?
Ha megvizsgáljuk a téli balesetek tényezőit, döntő többségében a figyelmetlenség és a felkészületlenség a váratlan helyzetekre a valós kiváltó ok. A téli vezetés, illetve a télre való felkészülés nem egyenlő csupán a téli gumi szett megvásárlásával. Jóllehet alapfeltétel, olyan, mint futballban a végy egy jó kapust tétel, de ettől még nincs letudva a meccs.
Sőt! Olyanról csak el se gondolkodjunk, még az elmélet síkján sem, hogy két téli gumival megússzuk a telet, hiszen zömében egy alföldi városban kocsikázunk, kisebb távokon.
Mit hagyunk figyelmen kívül a téli utakon?
- Nem lassítunk akkor sem ha a gumi tapadása csökken. Nehéz elhinni, de legtöbbünk ugyanolyan stílusban és sebességgel vezet téli körülmények között, mint optimális időben. A hó kihívásait rábízza a téli gumi szettre (akárhány évesek is az abroncsok). Olyan ez, mint a ködös úton való száguldás. Azt szokták mondani, azért vagyunk ködben óvatlanok, mert nem látjuk az elsuhanó fákat vagy a felezővonal szaggatott vonalát, így nem mérjük fel milyen gyorsan is hajtunk. Ezen sem tud segíteni csupán a téligumi.
- Nem becsüljük fel kellően az útviszonyokat. Ez egy összetett kérdés. Egyrészt tudható, hogy a téli hideg és jegesedés rengeteg új kátyút képes az utakra varázsolni, így a több éve megszokott út is tartogathat meglepetéseket. Másrészt rendszerint elfelejtjük az előzetes tájékozódást. Számos útinform, időjárás előrejelzés áll rendelkezésünkre, illetve vannak olyan GPS szoftverek, amik olyan valós idejű információkkal szolgálnak, mint az útlezárások, dugók.
- Nem megfelelő láthatóság: A téli vezetés három legfontosabb tényezője az évszaknak megfelelő téli gumi szett, az óvatos vezetés és a minél jobb láthatóság!
- Túlzott kormánymozdulatok, nem kellően kontrollált vezetés. Téli időjárás mellett megnő az esélye az aquaplaningnek, vagy a latyakra való felúszásnak. Egy ilyen nem várt, szokatlan manőver pedig sok vezetőt kapkodásra késztet, hiszen nincs tapasztalatuk ilyen helyzetekre.
- Feszültség. A csúszkálás okozta szokatlan kilengés sokakban túlzott feszültséget vált ki és megfeszült izmokkal vezetnek. Erre csak az idővel szerzett rutin nyújt megoldást, illetve a tréningek.
- Vezetés nagykabátban és hótaposó bakancsban. Bármilyen meglepő is, hogy ez a tétel idekerült, sok balesetben állapította már meg a szakértő, vagy vallották be a szerencsétlenül járt sofőrök, hogy bizony a túl kényelmetlen viselet és vastag cipő is zavarta őket. A széles, vastagtalpú bakancsban nem érezték úgy a pedált, mint, ahogy megszokták. Olyat is hallottunk már, hogy a vétkes sofőr egyszerre két pedálra lépett. Persze nyilván nem az lesz a megoldás, hogy lengén öltözünk bármilyen hideg téli időben, de például egy kényelmesebb cipőt bekészíthetünk az autóba, főleg ha hosszú távra indulunk.
- Az autó letakarításának elmulasztása. Sokan sietnek induláskor és csak a szélvédőket takarítják meg a hótól. A fényszórók azonban havasak, így pedig láthatatlanok maradnak, ami rettentő veszélyes nem csak télen. Egy újabb tényezőn, amin nem segít a téli gumi.
- Tényleg autóba kell ülni? Ha bármilyen kétely merül fel bennünk, vagy igazából megoldható az utazás autó nélkül is, esetleg későbbre halasztható, akkor mérlegeljünk. Csak a létfontosságú utakat vállaljuk be extrém időjárási viszonyok mellett, ügyelve a téli gumi meglétére, állapotára, guminyomására, valamint az előző 7 pontra!
Mire figyeljünk még téli vezetés közben?
- Végezzünk féktesztet! Persze olyan - lehetőleg egyenes - útszakaszon, ahol nem akadályozzuk a forgalmat. Így felmérhetjük, mekkora fékútra számíthatunk. Ehhez illően tudni fogjuk, mekkora utazósebességet válasszunk, hogy még a biztonságos intervallumon belül maradjunk. Ha az autóban van ABS és az bekapcsol, tudni fogjuk, hogy már csúszós felületre érkeztünk és fokozott figyelemre van szükség.
- Lassítsunk le! Egy roppant egyszerű tanács, de a lassítás egyben több időt is jelent a döntéshozáshoz.
- A pedálok és a kormány kifinomult használata. A kuplung "rugdosásáért" vagy a kormány rángatásáért az autó stabilitásával és tapadásával fizetünk!
Mire érdemes figyelni havas úton?
- Először is, már az sem mindegy, milyen típusú havon autózunk! Igyekezzünk kitapasztalni a hó okozta megváltozott körülményeket, illetve próbáljuk követni a következőket:
- Ha a havas úton találunk egy nyomvonalat - amit más autók kijártak - próbáljunk benne autózni
- Jó, ha észben tartjuk, nagyobb tapadás tapasztalható hidegebb havon. -20 C-on biztonságosabb a vezetés, mint -1 C mellett.
- Vezessünk az abroncsaink jellegéhez és állapotához mérten. Ha négyévszakos szetten közlekedünk, sokkal több időre és hosszabb fékútra lesz szükségünk a megálláshoz, mint egy téli szetten. Ugyanez igaz a kopott, kontra új abroncsok viszonyára is.
Mire figyeljünk ónos eső idején?
Ha menet közben ér minket utol az ónos eső - amely talán a leginkább embert próbáló körülmény az utakon - jó, ha:
- Utántöltjük téli ablakmosó folyadék tartályunkat
- Megbizonyosodunk róla, hogy ablaktörlő lapátjaink megfelelő állapotban vannak. Ha kell, gondoskodunk azok cseréjéről
- Előkészítjük a jégoldót
Hogyan vezessünk ködben?
- Mindig tartsuk észben, hogy a köd elfedi az út jegét, így azt csupán érezni fogjuk az abroncsok alatt! Használjuk ki a különböző fényszóróinkat, hogy láthatóak legyünk, illetve fokozzuk saját látási viszonyainkat. Ehhez tisztítsuk meg alaposan a fényszórókat.
- Használjuk a ködlámpát. Ugyan kapunk visszajelzést, egy-egy műszerfali ikon képében, de a megfigyelések szerint, elég sokan felejtik bekapcsolva a ködlámpákat.
- Szigorúan csak ködben használjuk ezen fényszórókat! Ellenkező esetben még saját életünket is bonyolíthatjuk, mivel a ködlámpák közvetlenül az autó előtti területre fókuszálnak, így a zónából kieső akadályok (vagy egy vad) kieshet látókörünkből. Bizonyosodjunk meg róla, hogy a ködlámpák megfelelően vannak-e beállítva!
- Erős ködben ne használjuk a refelketorokat, mivel azok fényét visszaveri a kavargó köd, tovább csökkentve a látótávolságot.
- Sose vezess gyorsabban, mint azt a látótávolság indokolja!
- Vezetés közben pedig kerüljük a "csőlátás hatást" mégpedig az út folyamatos szkennelésével, jobbra-balra pásztázásával!
Láthatjuk, hogy vezetés közben sok mindenre kell akár egyszerre is figyelnünk és ez a figyelem soha nem lankadhat, hiszen akár az életünkkel is fizethetünk érte.