Az autód felkészült már a télre?
Ahhoz, hogy ne fagyjon az arcunkra a mosoly egy csípősebb reggel és biztonságosan eltudjunk indulni az autónkat is fel kell készítenünk. A gumiabroncsok állapota alapvető kérdés, mint ahogy az is, hogy téli időjárási viszonyok között biztonságosan csak téli gumiabronccsal közlekedhetünk, a nyári gumiabroncsokat ilyen esetben felejtsük is el!
Gumiabroncs vásárlásnál egyre többszőr vetődik fel a kérdés, hogy megfelelő-e a négyévszakos gumiabroncs? A válasz: nem minden esetben. Azok, akik sokat használják az autójukat és nem tehetik meg, hogy egy-két napra, amikor igazán beköszönt a tél, leteszik a gépjárművüket, nekik mindenképp a téli/nyári gumiabroncs cserét javasoljuk. Viszont azoknak, akik kevesebbet használják és néha tudják nélkülözni az autót a négyévszakos gumiabroncs is jó választás lehet. Téli gumiabroncsunk minimális bordamélysége 3,5-4 milliméter között legyen, ha ennél kisebb, akkor mindenképp le kell cserélnünk. A gumi állapota mellett érdemes a guminyomást is ellenőriznünk és megfelelő értékekre állítani, ezt ismételjük meg kéthetente.
A gumik állapota mellett azonban még bőven van feladatunk. Fontos időt szentelnünk a fagyálló szintjének és fagyáspontjának ellenőrzésére. Magyarországon legalább mínusz 25, de a biztonság kedvéért mínusz 30 fokra ajánlott beállítanunk a fagyáspontot. Ezt a legegyszerűbben bármelyik benzinkúton ellenőriztethetjük. A fagyálló mellett az ablakmosó folyadékot is érdemes lecserélnünk, mert a nyári szélvédő mosó megfagyhat és szétrepesztheti a csöveket. Ebből is érdemesebb „erősebb” koncentrátumot választanunk, hiszen a folyadék a szélvédőhöz érve megfagyhat.
A mosórendszert miután feltöltöttük járassuk át, hogy a még bent maradt nyári ablakmosó biztosan távozzon, mert hideg időben elzárhatja a csövet. Ha már a szélvédő tisztántartása mellett járunk, akkor vessünk egy pillantást az ablaktörlőkre is. Az ablaktörlő hibája gyorsan és egyszerűen megállapítható. Ha csíkosan törölnek, vagy a gumik már ránézésre is töredezettek akkor cseréljük le őket. Hosszabb ideig tartó parkolás esetén, főleg este, érdemes a lapátokat felhajtani, hogy ne fagyjanak a szélvédőre.
A KRESZ előírása, hogy minden elindulás előtt ellenőrizzük a fényszórók állapotát, de valljuk be, ezt nem sokan tesszük meg. Azonban a tél előtt feltétlen bizonyosodjunk meg arról, hogy megfelelően működnek a világítótestek. Ha úgy véljük, hogy nem világítanak megfelelő távolságra, vagy sok szembejövő villog, akkor szakemberrel ellenőriztessük a fényszóró beállítását.
A hőmérséklet csökkenése mellett az akkumulátorok teljesítménye exponenciálisan csökken. Az akkumulátoroknak hideg időben nehezebb a motorok beindítása, így a nem megfelelő állapotban lévők nem is képesek rá. A lehető legjobb töltés érdekében tisztítsuk meg az akkusarukat, kábeleket és érintkezőket. Erre egy drótkefe is megfelelő célszerszám. Egy idősebb akkumulátor, ami más évszakban tökéletesen működne, a hideg időben egy hosszabb állás után képtelen lehet az autó elindításához. Érdemes beszereznünk egy indító kábelt, más néven bika kábelt, amely segítségével kivédhetjük a fent említett esetett, de a legjobb megoldás ilyenkor egy új akkumulátor vásárlása.
A távirányítós központi zárak elterjedésével elfeledett eszköz lett a zárolajozó jégoldó, de nem árt, ha van a kéznél. Előfordulhat, hogy lemerül a távirányító és kénytelenek vagyunk kulccsal kinyitni az ajtót. Az elkerülése érdekében legalább kétévente ellenőrizzük a távirányító elem feszültségét, vagy egyszerűen cseréljük ki az elemet.