Autózás télen – A közhelyek, melyek kiállták a próbát
Ha valahol eltöltvén az éjszakát arra
eszmélünk, hogy autónk helyén egy hókupacot találunk, nagy örömet
jelenthet egy kis lapát a csomagtartóban, melyhez viszonylag kevés
„kézimunka” árán hozzáférhetünk, és amellyel aztán az autót körülvevő hó
nagyját eltakaríthatjuk. Régebbi autóknál jól jöhet a zár-jégoldó szer,
melyet viszont a zsebbe érdemes tárolni, ugyanis a kocsi fagyott
zárjának másik oldalán a hasznossága csekély. Visszatérve a hóhoz, seprű
sem árt, ha van kéznél, hogy a járművet teljes mértékben megszabadítsuk
a ráhullott hótól. Ez azért kiemelten fontos, mert az autónkról
menetközben meginduló hótömeg megijesztheti a mögöttünk haladót,
megszüntetheti a kilátását, vagy akár kárt is tehet a járművében.
Fékezéskor, kanyarodáskor a mi látóterünket szűkítheti a lezúduló
hótömeg, és balesetveszélyt jelent az is, hogy egyébként tiszta
útfelületre is felhordhatjuk így a havat, amire a többi arra járó autós
nem fog számítani. Magasabb járművek letakarítására a kötél is alkalmas
bizonyos mértékben, melyet az autó fölött átdobva, majd a járműhossz
mentén végighúzva a tetőt fedő réteg nagyját letakaríthatjuk. Erre a
vontatókötél is alkalmas lehet, ami egyébként is jó, ha van a kocsiban.
Ha a csúszós útfelület miatt problémás lenne az elindulás hasznunkra
válhat a kis zsák homok, melyet gondosan a csomagtartóba készítettünk,
és így a kerék alá szórhatunk.
Ha már úton vagyunk, fontos hogy
fizikailag rajta is maradjunk. Erre még a téli gumi sem biztosíték, de
bizonyosan nagyban hozzájárul. Nem tudtam, hogy sírjak-e, vagy nevessek,
amikor egy alkalommal a hirtelen hóesés miatti dugóban az előttem
rostokoló autókból több, pusztán az út minimális dőlésének következtében
csúszott le az útról szép lassan, míg nekem csak az apadó benzinszint
miatt kellett aggódni. Apropó benzin, érdemes mindig többet tankolni,
mint amennyi az út megtételéhez kell, mert bármikor kerülőre
kényszerülhetünk, vagy dugóba ragadhatunk. Az üzemanyaghiány miatti
leállás nem csak a továbbhaladás, de a jármű fűtésének lehetőségétől is
megfoszt. Adott esetben egy teli benzinkanna bekészítése is indokolt
lehet, és fagyálló szélvédőmosónk mennyiségét is ellenőrizzük indulás
előtt!
Ha mégis kényszermegállásra kerülne sor, akkor nagyon
fontos, hogy legyen meleg pokróc, több-kevesebb elemózsia és elegendő
folyadék egy hosszabb várakozás átvészelésére is. A mihamarabbi indulás
elérésében hatásos segítség lehet a bikakábel (ebből érdemes drágábbat
és garanciával rendelkezőt választani, mert sok a selejt az olcsó
kategóriában), de kesztyű is legyen nálunk, mert igazi áldás, ha nem
puszta kézzel kell a fagyos fémet fogdosni egy esetleges kerékcserénél,
és aki a hegyekbe indul, a hóláncot se felejtse otthon!
Forrás: autotimes.hu
- barikad.hu
A garázsból kiállva az első, amivel találkozhatunk a szélvédő párásodása, mellyel olykor a levegőfúvatás sem képes megbirkózni. Ezért érdemes a pára letörlésére alkalmas rongyot, vagy kifejezetten erre kialakított szivacsot tartani az autóban, hogy mindig jó kilátással közlekedhessünk. Régebbi és új járműveknél egyaránt képes ráfagyni a csapadék az ablakokra belülről is, ezért jégkaparó is mindenképp legyen a kocsiban, ami a hosszasabb kinn parkolás után is hasznosnak fog bizonyulni.