ADAC Téli Gumiabroncs Teszt 2024: Volt ami megbukott
A megfelelő tapadás a hideg évszakban elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez. Az ADAC idei téli gumiabroncs tesztjében számos modell jól teljesített, de akad néhány olyan is, amit érdemes elkerülni. A 2024-es teszt során 28 különböző gumiabroncsot vizsgáltak két méretben: a kompakt osztály (205/55 R16 H) és a kompakt SUV-k (215/55 R17 V) méreteiben.
Az ADAC 2024-es tesztjének eredményei
Az ADAC 2024-ben két méretben tesztelt 28 különböző téli gumit. A teszt az abroncsok teljesítményét száraz, nedves és havas útfelületen vizsgálta, valamint figyelembe vette a környezetvédelmi szempontokat is. Az eredmények alapján négy modell teljesen megbukott, hét pedig nem ajánlott. Mindemellett számos kiváló és jó minősítésű abroncs is született, ami megkönnyíti a választást az autótulajdonosok számára.
Kompakt SUV-khoz: 215/55 R17 méret tesztje
A kompakt SUV-k esetében két gumi emelkedik ki: az első helyezett Goodyear UltraGrip Performance 3 és a második helyen álló Dunlop Winter Sport 5. Ezek a gumik száraz, nedves és havas útviszonyok mellett is jól teljesítettek, az első két helyezett pedig a biztonsági szempontok mellett környezetvédelmi értékeivel is kiemelkedik. A Goodyear például kimagasló pontszámot kapott a környezeti hatások csökkentése terén.
A középmezőnyben találhatók a Semperit Speed-Grip 5, a Continental WinterContact TS 870 P, a Pirelli Cinturato Winter 2 és a Hankook Winter i*cept RS3. Ezek mind megfelelő teljesítményű gumik, némi kompromisszummal a nedves útfelületeken. A GitiWinter W2 és a Firestone Winterhawk 4 is elfogadhatóak kisebb gyengeségekkel.
Három gumit viszont az ADAC nem ajánl: a Viking WinTech, a Kumho WinterCraft WP52 és a Maxxis Premitra Snow WP6 főként a száraz útfelületen nyújtott gyenge teljesítményük miatt estek vissza. Teljesen megbukott a Kenda Wintergen 2 KR501, mely szárazon és nedvesen is komoly tapadási problémákat mutatott.
A kompakt autókhoz: 205/55 R16 méret tesztje
Ebben a kategóriában a Continental WinterContact TS 870 abszolút győztesként végzett. A száraz, nedves és havas útfelületen egyaránt kiválóan teljesített, a teljesítményének köszönhetően pedig az összesítésben is kimagasló pontszámot kapott. A Michelin Alpin 6 jó eredményeket ért el a biztonság terén, de a környezetvédelmi mutatókban emelkedik ki igazán: a leghosszabb élettartamot (53 200 kilométer), a legkisebb kopást és alacsony fogyasztást ígér.
A Goodyear UltraGrip Performance 3 ebben a méretben is remekül szerepelt, mind a biztonsági, mind a környezetvédelmi szempontok alapján. A teszt további ajánlott modelljei a Hankook Winter i*cept RS3, a Dunlop Winter Sport 5, a Nokian Snowproof 2 és a Falken Eurowinter HS02, melyek mind elfogadható kompromisszumot nyújtanak az ADAC skáláján elért "megfelelő" értékelés mellett.
A gyengébben teljesítő gumik
Néhány abroncs azonban elmaradt a várakozásoktól. A Pirelli Cinturato Winter 2 a gyenge száraz tapadás miatt kapott alacsonyabb pontszámot, annak ellenére, hogy havas útfelületen jól teljesített. Hasonló a helyzet a Vredestein Wintrac modellel is: bár hóban megfelelő, száraz úton nem meggyőző. A Zeetex WH 1000 egyik tesztfeltételnek sem felel meg igazán, ahogyan a GT Radial WinterPro 2 Evo sem ajánlott. A kínai gyártású Winrun Winter-max A1 WR22 különösen veszélyesnek bizonyult nedves útfelületen, ahol a nedves fékezés során jelentős távolságot hagy az élen álló modellekhez képest.
Hogyan válasszunk téli gumit?
Az ADAC tesztjeit böngészve érdemes az autó használatának módját is figyelembe venni. Ha például sokat vezet városban vagy száraz úton, olyan abroncsot válasszon, ami ezeken a felületeken teljesít jól. Ha inkább havas, jeges utakon közlekedik, akkor a havas útfelületen mutatott teljesítmény legyen az elsődleges szempont. A környezetvédelmi szempontok szintén fontosak lehetnek, különösen, ha hosszú távon gondolkodik az abroncsválasztásban.