ADAC 2023-as téli gumiabroncs-tesztje: Három modell megbukott
A téli időszakban kulcsfontosságú a megfelelő tapadás havon, jégen és nedves úton. De melyik a legjobb téli abroncs? És melyiket érdemes kerülni? Az ADAC 36 különböző modellt tesztelt két méretben.
Az idei évben a következő méretekben tesztelt az ADAC:
-
205/60 R16 H
-
225/45 R17 H
Előre eláruljuk, hogy három modell teljes mértékben megbukott a teszten.
A tél nemcsak a meleget szerető embereknek okoz gondot, hanem az autóknak is kihívást jelent. Ebben az időszakban létfontosságúak a jó tapadású téli gumik. Ha a profil kevesebb mint négy milliméter, újra van szükség.
Az ADAC 32 aktuális téli gumiabroncs-modellt vizsgált meg két különböző méretben. A 205/60 R16 méret elsősorban az alsó középkategóriás SUV-kra szerelhető fel, de a középkategóriás járművekre is alkalmas. Ezen kívül a 225/45 R17 méretűt tesztelték, melyek kifejezetten kompakt autókhoz, mint az Opel Astra vagy a Peugeot 308, illeszkednek.
Ahogyan az 2023-as nyári gumiabroncs tesztnél már láthattuk, az ADAC tovább fejlesztette a téli gumiabroncsok értékelési rendszerét is: A végső értékelés a vezetési biztonsággal és az ökológiai lábnyommal kapcsolatos egyedi pontszámokból áll össze.
Teszten a 205/60 R16 H méretű abroncsok
A 205/60 R16 H (maximálisan 210 km/h-ig) méret különösen népszerű a kisebb SUV-k, mint a Dacia Sandero, Kia XCeed vagy Opel Crossland között. Az 2023-as téli gumiabroncs teszt során 16 ilyen méretű modellt vizsgáltak meg egy VW T-Roc teszt autón – és összességében pozitív eredményeket hozott. Heten közülük "jó" minősítést kaptak. Ugyanakkor, attól függően, hogy milyen vezetési stílussal rendelkezünk, érdemes a részletes értékelésekre is odafigyelni.
Akik például gyakran és autópályán is közlekednek, különös figyelmet kell fordítaniuk a száraz úton kapott értékelésekre. Ebben a kategóriában a Dunlop Winter Sport 5 és a Michelin Alpin 6 teljesít a legjobban. Ezenkívül a legjobb futásteljesítménnyel is rendelkeznek a jól értékelt abroncsok között.
Az esős teljesítmény terén mind a hét modell meggyőző fékutakkal rendelkezik. A legjobb esőben kapott értékelést a Bridgestone Blizzak LM005 érte el, míg a Goodyear Ultragrip 9+, Continental WinterContact TS 870 P és Hankook Winter i*cept RS3 hasonlóan jó szinten teljesített. Aki várhatóan sokat fog hóban vezetni, számára a Hankook a legjobb választás a téli úton kapott kiváló értékelése alapján.
A "megfelelő" minősítésű hét modell is jó alternatívát jelenthet – fontos azonban tudni, mely értékelések alapján kaptak rosszabb minősítést. A Kleber Krisalp HP 3, Barum Polaris 5, Vredestein Wintrac és Uniroyal WinterExpert főként száraz úton mutatnak gyengeségeket, míg a BFGoodrich G-Force Winter 2 és a Fulda Kristall Control HP 2 esős úton.
A Lassa Snoways 4 (Törökország) és a kínai Austone Athena SP-901 jelentős hiányosságokat mutat. Az előbbi hóban és jégen teljesít gyengén, míg az utóbbi száraz, de különösen nedves úton nyújt gyenge teljesítményt
Teritéken a kompakt autókra szánt 225/45 R17-es méretű abroncsok
A 225/45 R17 méret, amely H sebességkategóriában 210 km/h-ig terjed, a téli gumiabroncsok között a legnépszerűbbek közé tartozik. Sok alsó középkategóriás kompakt autóhoz illik, az Audi A3-tól a Mercedes A-osztályig egészen a teszt autóig, ami egy VW Golf volt. A 16 gumiabroncs modellből egy "elégtelen" minősítést kapott, így nem ajánlott – négy modellt "jó"-nak, míg tizenegyet "megfelelő"-nek értékeltek.
A Continental WinterContact TS 870 kitűnő vezetési teljesítményt és optimális ökológiai lábnyomot kínál, kiváló eredményekkel téli és nedves úton. A "megfelelő" Bridgestone Blizzak LM005 nedves úton még jobb, de ebben a méretben a hóban és jégen gyengén teljesít.
A Michelin Alpin 6 és a Goodyear UltraGrip Performance + szintén "jó" minősítést kapott nagyon hasonló teljesítménnyel, de a francia márka a magasabb várható futásteljesítménnyel (61.000 kilométer) éppen hogy vezet az ökológiai értékelésben. A Dunlop Winter Sport 5, enyhe gyengeségei ellenére nedves úton, magas futásteljesítményével és jó ökológiai lábnyomával is a dobogóra került.
A tizenegy "megfelelő" abroncs között ismét a vezetési stílus határozza meg a választást. Akik az esős időjárásra szeretnének összpontosítani, számukra a Semperit Speed Grip 5, Hankook Winter i*cept RS3, Pirelli Cinturato Winter 2 és a Bridgestone Blizzak LM005 jó választásnak bizonyul.
Azonban a lengyel Kormoran még mindig nem alternatíva: száraz és különösen nedves úton a teljesítménye rendkívül gyenge. Emiatt az ADAC véleménye egyértelműen "elégtelen".
Összegzés
Az ADAC 2023-as téli gumiabroncs-tesztje fontos útmutató a fogyasztók számára. Bár három modell nem teljesített jól, sok kiváló opció áll rendelkezésre a különféle kategóriákban és igények szerint. Amikor új téli gumiabroncsot vásárolunk, mindig figyelembe kell vennünk a saját vezetési stílusunkat és azokat az időjárási körülményeket, amelyekben leggyakrabban közlekedünk.