A téli gumi használata nem ˝jófejség˝ kérdése

 
 
Szeged utcáin több olyan autót is találtunk, amellyel a jeges-havas idő ellenére nyári gumival közlekednek. Egyesek szerint az Alföldön nincs is ezzel baj, bár a téli-, nyárigumikat összehasonlító tesztek jókora fékúteltérést mutatnak. A tirerack.com összehasonlította, hogyan viselkednek az autók jeges úton nyári, négy évszakos és téligumival. A tesztből kiderült, hogy mindössze 16 kilométer/órás sebességről nyári gumival 14,3 méter alatt álltak meg. Ugyanerről a sebességről a téligumival már csak 6,4 méter kellett a megálláshoz. A különbség több mint 50 százalék – a jobban tapadó és nagyobb biztonságot nyújtó téli gumi javára.

A fenti tesztből is kiderül: nemcsak a vezetési tudásunkon múlik, meg tudunk-e állni, havas jeges úton.



Hogy szegedi példát is hozzunk: aki a töltésekre vezető utakról akar kikanyarodni – mint például az Acél utcánál –, az könnyen állva maradhat – ha nincs téli gumija. A letaposott, havas úton a nyári gumival szerelt kerekek elpörögnek: nem jutunk előbbre. A fékezéshez visszatérve, belegondolni is rossz, hogy azért gázolunk el egy gyalogost, mert nem veszünk tudomást az időjárási körülményekről és nem rakatunk téli gumit – ezzel jelentősen megnövelve fékutunkat.

Mi már csak azt nem tudjuk, miért érzik úgy autóstársaink, hogy másokat veszélyeztethetnek? Persze, mondhatnánk: nincs pénzük téli gumira. De ez ok lenne arra, hogy esetleg egy megcsúszás miatti balesetben mások életét veszélyeztessék?

Jégcsap a nyári bordában.
Ausztriában egy tollvonással megoldották fenti kérdés problémáját. A vezess.hu is beszámolt róla, „2008. január 1-jétől ugyanis új törvény lépett életbe Ausztriában. Ez előírja, hogy november 1. és április 15-e között kötelező a téli gumi használata télies időjárás esetén." Az automenedzser.hu információi szerint „a téli gumi témában Svájc nem ismer kompromisszumot. Aki nem megfelelő gumik miatt akadályozza a közlekedést, magas bírságra számíthat. Ha valaki pedig nyári gumival, havas, jeges úton balesetet okoz őrizetbe vételre is számíthat." Ráadásul Szlovákiában is kötelező, ha összefüggő hó vagy jég borítja az utakat. A Szlovénok sem szívbajosak: a közlekedőket saját maguktól próbálják védeni, „november 15-től március 15-ig, amennyiben 5 centis a hó, kötelező a téli gumi használata és előírás a hólánc megléte is (időnként ellenőrzik a határátlépéskor)."

Szerencsére a többség téli M+S jelölésű gumival közlekedik. Nem csak magukra gondolnak. Bár a téli gumi a túl bátor vezetéstől sem véd, mindig az időjárási körülményeknek megfelelően kell vezetni.
Fotó: Segesvári Csaba

A téli gumi nemcsak fékezéskor, elinduláskor „segít", hanem jobb tapadása miatt kanyarodáskor is. A jó gumiválasztás és az időjárási viszonyoknak megfelelő közlekedés – vagyis, nem előzöm meg a hókotrót, mert az lassan halad – segít épen átvészelni ezt a mínuszos, jeges, téli időszakot.

Forrás: delmagyar.hu (Segesvári Csaba)
,A hivatalos javaslat szerint 7 fok alatt ajánlott téli gumira váltani. A síkos, csúszós szegedi utakon több autós is a jószerencsében bízva nyári gumival bócorog. És veszélyezteti a többi közlekedőt.

Minden évben unásig szajkózzák a szakemberek, 7 fok alatt váltsunk téli gumira. Sokan azt hihetik, hogy ez a kereskedelmi lobbik érdeke: azt akarják, hogy új gumikat vásároljuk. Az ellentábor máris mondhatná, hogy „bezzeg régen milyen jól mentünk téli gumi nélkül is". Autós berkekben jártas kollégánk szerint egy jó téli gumi többet érhet, mint a négykerékhajtás. A teligumit.hu szerint a téli gumik „mély mintaárkaik nedves időben a felgyülemlett csapadékot könnyen el tudják vezetni. De nemcsak a gumi mintázata, lamellázottsága más: jelentős különbség van a gumi összetételében is, ugyanis a téli gumi nagy mennyiségben tartalmaz szillika-adalékot. Ez az adalék teszi lehetővé, hogy a gumi hidegben is lágy maradjon, és télen is megőrizze a jó tapadási tulajdonságát."


Vajon ez a nyári gumis, fülig jeges, havas autó sofőrje miben reménykedik?
Fotó: Segesvári Csaba
pályázati logó