A téli gumi használata nem ˝jófejség˝ kérdése
A fenti tesztből is kiderül: nemcsak a vezetési tudásunkon múlik, meg tudunk-e állni, havas jeges úton.
|
Hogy szegedi példát is hozzunk: aki a töltésekre vezető utakról akar kikanyarodni – mint például az Acél utcánál –, az könnyen állva maradhat – ha nincs téli gumija. A letaposott, havas úton a nyári gumival szerelt kerekek elpörögnek: nem jutunk előbbre. A fékezéshez visszatérve, belegondolni is rossz, hogy azért gázolunk el egy gyalogost, mert nem veszünk tudomást az időjárási körülményekről és nem rakatunk téli gumit – ezzel jelentősen megnövelve fékutunkat.
Mi már csak azt nem tudjuk, miért érzik úgy autóstársaink, hogy másokat veszélyeztethetnek? Persze, mondhatnánk: nincs pénzük téli gumira. De ez ok lenne arra, hogy esetleg egy megcsúszás miatti balesetben mások életét veszélyeztessék?
Jégcsap a nyári bordában. |
Szerencsére a
többség téli M+S jelölésű gumival közlekedik. Nem csak magukra
gondolnak. Bár a téli gumi a túl bátor vezetéstől sem véd, mindig az
időjárási körülményeknek megfelelően kell vezetni. Fotó: Segesvári Csaba |
A téli gumi nemcsak fékezéskor, elinduláskor „segít", hanem jobb tapadása miatt kanyarodáskor is. A jó gumiválasztás és az időjárási viszonyoknak megfelelő közlekedés – vagyis, nem előzöm meg a hókotrót, mert az lassan halad – segít épen átvészelni ezt a mínuszos, jeges, téli időszakot.
Forrás: delmagyar.hu (Segesvári Csaba)
Minden évben unásig szajkózzák a szakemberek, 7 fok alatt váltsunk téli gumira. Sokan azt hihetik, hogy ez a kereskedelmi lobbik érdeke: azt akarják, hogy új gumikat vásároljuk. Az ellentábor máris mondhatná, hogy „bezzeg régen milyen jól mentünk téli gumi nélkül is". Autós berkekben jártas kollégánk szerint egy jó téli gumi többet érhet, mint a négykerékhajtás. A teligumit.hu szerint a téli gumik „mély mintaárkaik nedves időben a felgyülemlett csapadékot könnyen el tudják vezetni. De nemcsak a gumi mintázata, lamellázottsága más: jelentős különbség van a gumi összetételében is, ugyanis a téli gumi nagy mennyiségben tartalmaz szillika-adalékot. Ez az adalék teszi lehetővé, hogy a gumi hidegben is lágy maradjon, és télen is megőrizze a jó tapadási tulajdonságát."
Vajon ez a
nyári gumis, fülig jeges, havas autó sofőrje miben reménykedik? Fotó: Segesvári Csaba |