Mire figyeljünk az olajcserénél?
Címkék
Dátum
2015.02.06. 14:41
Milyen gyakran kell olajat cserélni?
Az olajcsere periódusa általában 15.000 – 30.000 km. A ciklusidőt az autógyárak határozzák meg és rögzítik a gépjárművek kézikönyveiben, amelyekben a „normál” és „zord” körülményekre előírt ideális csereperiódust is megtalálhatjuk. Zord körülményeknek számítanak: sok üresjárat, gyakori megállások, rövid utak, vontatás, szállítás és szélsőséges hőmérséklet.
Fontos, hogy az előírt olajcsere időszakokat betartsuk, mert ellenkező esetben szervizelési többlet költségekre számíthatunk, amik igazán megdrágíthatják a szervizköltséget.
Milyen minőségű, típusú olajat válasszak?
Az autógyár ajánlásának megfelelő típusú és minőségű olajat kell beszereznünk. Tisztában kell lennünk azzal, hogy az ajánlott olajcsere periódus csak a gyárilag előírt minőségű olaj használat mellett érhető el. Aki olcsóbb, gyenge minőségű olajat vásárol, annak reményében, hogy csökkentse a kiadását, az megölheti a motort az eredeti csereperiódus, és a silányabb minőségű kenőanyag kombinálásával.
A motorolaj felöntésénél arra is figyelnünk kell, hogy előbb kevesebbet öntsünk, mint az előírt és inkább többször ellenőrizzük a betöltött mennyiséget, mert a többlet olaj súlyos károkat tud okozni, olajfolyások jelenhetnek meg, illetve a szimeringeket is kinyomhatja.
Motorolaj vásárlásnál felbukkanhatnak különböző adalékanyag ajánlások. A reklámok szerint az adalékanyagok megnyújthatják a motor élettartalmát, csökkenthetik a fogyasztást. Véleményünk szerint a megfelelő minőségű motorolajoknak nincs szükségük egyéb olajadalék hozzáadásra.
Mi azt javasoljuk, hogy aki szereti, és sokáig szeretné megtartani autóját és elkerülné a többlet szervizköltségeket, cseréltesse gyakrabban az olajat.
Mit jelentenek a motorolajon lévő jelölések?
Jelenleg a legelterjedtebben használt olajok az 5w-40 és a 10w-40, de vajon mit jelenthetnek ezek a jelölések?
Az 5w az olaj hideg viselkedésére vonatkozó fokozat. Ez az érték adja meg, hogy mi az a minimális hőmérséklet, ami mellett az olaj még szivattyúzható. A 40-es jelölés pedig az olaj viszkozitására vonatkozik.
SAE viszkozítási fokozat |
Viszkozítás 100 C°-on (mm2/s) |
20 | 5,6 |
30 | 9,3 |
40 | 12,5 |
50 | 16,3 |
60 | 21,9 |
Téli fokozat SAE szerint |
Hőmérséklet (C°) |
0W | -40 |
5W | -35 |
10W | -30 |
15W | -25 |
20W | -20 |
Az olajos flakonon további jelölések is találhatóak, ilyen például a teljesítményszint szerinti osztályozás. Az Amerikai Ásványolaj Intézet (API) és az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) is eltérő jelölést használ a teljesítmény feltüntetésére. Előbbi megkülönbözteti a benzinmotorokat (S) és a diesel motorokat (C). Mindkét kategória jelölés után egy másik betű jelzi a teljesítményt, és minél hátrébb helyezkedik el a második betű az ÁBC-ben annál jobb minőségű az olaj. Röviden egy SH olaj gyengébb, mint egy SJ. Az Európai Autógyártók Szövetségének jelölése egy betűből és egy számból áll. A benzinmotort (A) míg a dieselt (B) betűvel jelölik. pl.: A1/B1, A3/B4.
Az olajcsere a gépjárművek üzembiztos használatának elengedhetetlen velejárója. A motorolaj a motor kenéséért, hűtéséért felelős. Ha elmulasztjuk az olajcserét, akkor az olaj fokozatosan veszít viszkozitásából (kenőképesség), ami a motor károsodásához vezethet.
Mégis mikor cseréljem le az olajat, meddig mehet el az autó egy csereperiódusban és milyen minőségű motorolajat vásároljak hozzá? Sokunkban felmerülnek az előbbi kérdések, a posztban erre szeretnék választ adni, hogy elkerüljük a borsos javítási költségeket, amelyek a nem megfelelő minőségű vagy kitolt, elmulasztott olaj csere okozhat.
Mégis mikor cseréljem le az olajat, meddig mehet el az autó egy csereperiódusban és milyen minőségű motorolajat vásároljak hozzá? Sokunkban felmerülnek az előbbi kérdések, a posztban erre szeretnék választ adni, hogy elkerüljük a borsos javítási költségeket, amelyek a nem megfelelő minőségű vagy kitolt, elmulasztott olaj csere okozhat.