Miért fontos a futómű beállítás?
Címkék
Dátum
2015.02.12. 11:19
Mikor ellenőriztessük a futómű beállítást?
- a kerékkel járdaszegélynek ütköztünk vagy kátyún haladtunk át
- a gumiabroncsok egyenetlenül kopnak
- az autó valamelyik irányba húz
- a kormánykerék nehezen tér vissza középállásba egyenes vonalú haladás közben
- a kormánykerék nincs középállásban
- vezetési, kormányzási nehézségek lépnek fel
- a felfüggesztés vagy a kormánymű valamely elemét cserélték
A fenti esetek mindegyikénél érdemes felkeresni MARSOPONT szervizeink egyikét, ahol beállítják az elülső és a hátsó kerékfelfüggesztést.
A futómű beállítás nem egyenlő a kerékkiegyensúlyozással!
Sokan összekeverik a futómű beállítást és a kerékkiegyensúlyozást. A két eljárás teljesen különbözik egymástól. A kerékkiegyensúlyozás a kerék gördülése során fellépő vibráció kiküszöbölésére való, a fotómű beállítás viszont a kerék szögeinek beállítására, hogy merőlegesek legyenek a talajra és vízszintesek legyenek egymással.
A futómű beállítás folyamata
A művelet során a következőek beállítása történik: kerékdőlés, a csapdőlés és az összetartás. A futómű beállítása során beállítják a kerekek szögeit, hogy megfelelő legyen a dőlésük és az összetartásuk.
Mit jelent a kerékdőlés és a kerékösszetartás?
A kerékdőlés a gépjármű eleje felől nézve a kerék dőlésszöge. Ha a dőlésszög túl nagymértékű, akkor a gumiabroncs egyenetlenül kopik.
Pozitív kerékdőlésről akkor beszélünk, ha a gumiabroncs felső része elhajlik a gépjárműtől, ha a dőlés túl nagy, akkor a gumiabroncs külső része kopik.
A negatív kerékdőlés esetében a gumiabroncs felső része a gépjármű felé hajlik, ha a dőlés túl nagy, akkor a gumiabroncs belső része kopik. Ha az első kerekek dőlésszöge között túl nagy az eltérés, akkor a gépjármű határozottan az egyik oldalra fog húzni.
A kerékösszetartás a gumiabroncsok elülső és hátsó része közötti távolság különbsége, befolyásolja a vezethetőségi jellemzőket kanyarodás közben.
Kerékösszetartás esetén a gumiabroncsok elülső végei közelebb vannak egymáshoz, ez alulkormányozottságot okoz. Ha a kerékösszetartás túl nagy, akkor a gumiabroncsok a külső szélektől kezdenek el kopni.
Kerékszéttartás esetén a gumiabroncsok hátsó végei vannak közelebb egymáshoz, ez túlkormányozottságot okoz. Ha a kerekek széttartanak, akkor a kopás belülről kezdődik el, ez az úgynevezett „fűrészfogas” kopás.
Ha Ön is a fent említett rendellenességek egyikét tapasztalja, esetleg alkatrészt cserélt vagy nagyobb ütés érte gépjárműve futóművét, akkor mindenképp keressen fel egy szervizt.
A futómű helyes beállítás célja, a gumiabroncsok maximális úttartása és élettartalmának maximalizálása, illetve az Ön biztonságának és kényelmének biztosítása.
A gumiabroncsok igénybevételét és kopását befolyásolhatja a futómű beállítás. A futómű elállítódása során a gumiabroncsok kopása megnő, így hamarabb kell őket cserélni és az autó komfort érzete is csökken. A megfelelő futómű beállítás csökkenti az üzemanyag fogyasztást, növeli a gumiabroncsok élettartalmát és teljesítményét illetve javítja az utasok és a járművezető kényelmét.