A hóláncról bővebben


Fagypont alatti hőmérséklet, erős havazás, hegyi emelkedő
– itt már sem a négykerék-meghajtás, sem az ABS, sem a kipörgésgátló nem segíthet! Utolsó mentsvár: a hólánc. A hólánc használata a téli időszakban számos európai országban kötelező. A hóláncokat elsősorban a meghajtott kerekekre kell felszerelni. Nemcsak az elindulásban és a haladásban fontos a szerepük, hanem fékezéskor a megállásban is. A hóláncokat párban árusítják. Bizonyos esetekben érdemes mind a négy kereket felszerelni lánccal, de vannak autók, amelyeknél a gyártó ezt nem engedélyezi (például ha nincs elegendő hely a hólánc számára az adott kerekek mellett). Érdemes a hóláncot egész évben az autóban tartani, mert még sárban is kisegíthet, olyan helyen, ahol lánc nélkül elakadnánk.

Lánctípusok: A két legismertebb lánctípus a kötélgyűrű lánc, valamint a fémgyűrű lánc, de találkozhatunk kampólánccal is. Hogy milyen lánctípus és modell passzol a legjobban a gépjárművűnkhöz, illetve hogy melyik felelne meg a legjobban az igényeinknek, megtudható az autóklubok és szaklapok által évente leközölt teszteredményeiből.

Első vagy hátsó tengely? Ez a leggyakrabban felmerülő kérdés: hová szereljem fel? A szakértők véleménye szerint elsősorban a hajtott tengelyre kell felszerelni azt. A 4X4-es autóknál nincs erre külön szabály, ám a legjobb megoldás kétséget kizáróan az, ha mind a négy kereket ellátjuk hólánccal.
A megvásárolt hóláncot indulás előtt érdemes kipróbálni – felpróbálni az autóra, hogy ne éles helyzetben derüljön ki, mégsem jó méretet kaptunk.

A gumitípus mindegy? Egyáltalán nem sőt, a nyári gumi eleve nagy hátrányban van télen, a fagypont alatti hőmérsékletek hatására a nyári gumi kezelhetetlenné válik. Éppen ezért a szakemberek azt sem ajánlják hogy nyári gumit szereljünk fel hólánccal.
Felszerelés. Ez a művelet szokta általában a legtöbb fejtörést okozni. Csípős hidegben, nagy hóban nem a legkellemesebb dolog az útmentén kísérletezni a hólánc felszerelésével. A szakemberek azt tanácsolják, hogy az indulás előtt normál körülmények között, például egy garázsban szereljük fel. Felrakni és rögtön hosszú útra elindulni szintén nem tanácsos. Tegyünk meg vele 100-150 métert, majd húzódjunk le és vizsgáljuk meg a lánc helyzetét. Vigyázzunk, ha túl laza a kerékdob sérülhet meg, ha pedig túl szoros akkor az abroncs. Tehát mindenképp kell hagyni némi hézagot.

Sebesség: Hólánccal nem érdemes gyorsan közlekedni és amúgy is tilos. A megengedett sebesség hólánccal 50 kilométer/óra, mivel a fékút hosszabb lesz és az autó is másképp reagál.

Az elektronikus segédrendszerek (ABS, ESP) hólánc használatkor csak korlátozott segítséget nyújtanak. A hóláncos keréknek el kell ásnia magát a hóban ahhoz, hogy az autót előre tudja mozdítani. Az ESP-t érdemes lekapcsolni vastag hótakaró esetén, aztán menet közben nyugodtan vissza lehet kapcsolni.
Leszerelés: Amint az idő kezd tavasziassá válni, az utak megtisztulnak, a hóláncot azonnal szereljük le és vízzel tisztítsuk meg, szárítsuk meg és kicsit olajozzuk meg, csak ezután tegyük el. Ezzel védjük a korrózió ellen. ,Bár a vélemények igencsak megoszlanak a hóláncról, annak használatáról, káros hatásairól az utakra nézve, azt hiszem abban mindannyian egyetértünk, hogy ez az ötletes találmány mindenképp a mi javunkat szolgálja egy mogorva téli napon, amikor a téli gumi és az elektronikus segédek már önmagukban nem elegendőek. 
pályázati logó