Porondon a Nokian Wetproof és a Powerproof
A Nokian két új abroncsmintázattal jött ki 2019 nyarára, amikor több szakújságírót hívtunk meg a Kiskunlacházán tartott vezetéstechnikai tréningre, hogy első kézből tapasztalják meg a nyári gumik tulajdonságait. A teszt eredményei most is aktuálisak, Molnár József szakújságíró az előző év áprilisi AutoBildben osztotta meg tapasztalatait, amelyet változtatás nélkül közlünk.
Először is lássuk az elméletet, aztán nézzük a gyakorlati próba benyomásait. A Wetproof 14-20 colos méretosztályban készül, sebességindexe T, H, V és W tartományokat (190-270 km/h) fed le. A típus igazi nedves út specialista, a mérnökök különös figyelmet szenteltek esős időben a rövid fékútnak és a hatékony vízkiszorítási képességnek. A csendes futás, a mérsékelt gördülési ellenállás és a biztonságos száraz kezelhetőség is új szintre léptek. A TÜV SÜD mérései alapján 5 prémium riválisával összehasonlítva a Nokian nóvuma nedves fékezés során (80-ról 20 km/órára) 8%-os előnnyel rendelkezik, míg 8 mm mély vízfelületen történő egyenes haladás esetén átlagosan 1,2%-kal magasabb a felúszási sebessége. Az 50, 80 és 110 km/órás sebességnél végrehajtott belső zajméréseken pedig a konkurensek átlagánál (64,4 dB) két tizeddel szerényebb eredménnyel büszkélkedhet a Wetproof.
A márka nagyágyúja a Powerproof, ami méretosztályát (17-20”) és sebességindex tartományát (W-Y, 270-300 km/h) tekintve is igazi csúcsragadozó. Sportautók, nagyteljesítményű limuzinok, kupék számára készült, a nagy sebességű jó kormányreakciók és sávváltások, intenzív fékezések palettán belüli specialistája. Csúcssebesség közelében is pontos és stabil futás jellemzi, nedves tapadása kategóriaátlag feletti, profilkialakítása pedig élvezetes terelést, príma kanyarképességeket szavatol. Optimalizálták az érintkezési felület méretét és extra erős szerkezeti részt alakítottak ki, ami a tartósság, valamint a gyors kikerülések, irányváltások közbeni erőhatásokkal szembeni ellenállás alappillére is. A TÜV SÜD vizsgálatai alapján a Powerproof szintén 5 prémium ellenfelének átlagához képest nagyjából 0,3-1,8% közötti fórral rendelkezik száraz és nedves fékezés során, valamint kezelhetőség területén.
Lássuk a gyakorlatot. A kiskunlacházi reptéren kialakított nagy sebességű vezetéstechnikai pályán három modulban tesztelhettük a Nokian abroncsokat: dupla sávváltás-visszasorolás, nedves körülmények közötti kikerülés és vészfékezés. A Powerproof köpenyekkel indítottunk, a gyorsító szakaszon meghatározott sebesség (90/100/110/120/130 km/h) elérését követően hirtelen, dupla balos sávváltás, majd egy határozott manőverrel két sávnyi szakaszt kellett ellenkező irányba abszolválni. Nem ívfűzésről van szó, hanem a legsarkosabb vészhelyzeti kikerülésről. A helyzetgyakorlat azt szimulálta, hogy egy háromsávos sztrádán haladunk a külső sávban, amikor hirtelen előttünk akadályba ütközünk. Fékezni nincs idő, csak a kormányt tudjuk elrántani, a középső, majd onnan tovább a belső sávba, hogy elkerüljük az ütközést, végül pedig egy mozdulattal vissza a saját, szabad és akadálymentes külső szakaszunkba. A Powerproof tapadása tényleg pazar, a fékezés nélküli nagy sebességű irányváltások nemcsak meglepően pontosan hajthatók végre, hanem az extrém terhelésváltások közben a magasfokú kontroll is megnyugtató.
Ezt követően jött egy kis vizes szimuláció, a Wetproof került rivaldafénybe. A hosszú kifutón a kért sebesség mellett egy, a reflexeinket is alaposan tesztelő, 0,7 másodpercnyi reakcióidőre beállított felvillanó kijelzőnek ellentétes irányú kikerülését kellett abszolválni. Magyarul, amikor a mérési zónát átléptük, de még nem értük el a tesztszakaszt, akkor felvillant egy fénykorong, ami az akadályt szimulálta, és nekünk az ellenkező oldalon kellett a kikerülést végrehajtani. A belépési zónát fellocsolták, a hirtelen irányváltásra nedves felületen került sor, míg a sávba történő besorolásra száraz felületet biztosítottak. A nedves tapadás mellett – ez a Wetproof igazi erőssége- száraz felületen is nagyon jó benyomást tett ránk a köpeny. Az eltérő felületi körülmények közötti hirtelen váltást megfelelő ritmusban és biztonságban csak a legkiegyensúlyozottabb abroncsok képesek ilyen magabiztosan teljesíteni.
A végére maradt a vészfékteszt, a zömében 16 colos flottán szintén Wetproof gumik feszültek. Fokozatosan növekvő, majd az adott gyorsítási szakaszhoz képest csúcssebesség mellett vészfékeztünk egyenes vonalon. Második felvonásban pedig fékezés + extra kikerüléssel nyüstöltük a technikát. A rövid fékút már önmagában megnyerő, az a fajta egzakt viselkedés pedig pláne, amit ilyen, 90 és 140 km/óra közötti tartományokban tapasztaltunk.
Az biztos, hogy a Nokian mindkét nyári újdonsága fellépet a prémium gyártók elitjébe, a száraz kezelhetőség mellett egyre több vásárlónál a nedves tapadás és esőben a rövid fékút extrém prioritást élvez. Igazi élvezetes biztonsági játékos mindkét gumijuk.
Forrás: AutoBild 2019 április