Nagy ADAC nyári gumiabroncsteszt 2023: 50-ből csak 10 jó!
Az ADAC nyári gumiabroncsteszt 50. évfordulója alkalmából 50 különböző típusú abroncsot tesztelt a legnépszerűbb 205/55 R16 V méretben. A tesztet kibővítették az életciklus-értékelés kategóriával, amely összefoglalja a környezetvédelmi és gazdasági szempontokat.
Nagyon kiegyensúlyozott: A tíz jó modell
A Goodyear, a Continental, a Michelin és a Bridgestone viszonylag drága prémium termékei a nagy évfordulós tesztben is a lista élén állnak - a Conti még egy második modellel is rendelkezik az új, alacsony gördülési ellenállású UltraContact abroncsával. A finn Nokian Tyres és a japán Falken mellett jelenleg a koreai Kumho, Hankook és Nexen gyártók alkotják az élcsoportot. Közvetlenül a csúcson a 2,0-ás legjobb pontszámmal: a rendkívül kiegyensúlyozott Goodyear EfficientGripPerformance 2 és a Continental PremiumContact 6, amely a vezetésbiztonság terén is mércét állít. Utódmodellje, a Premium Contact 7 egyébként már idén tél óta elérhető kiválasztott méretekben.
Kielégítő: A széles középmezőny
21 modell - köztük számos prémiumgyártó második márkája - ér el kielégítő összértékelést. Általában csak valamilyen konkrét gyengeség miatt minősítik le őket, így a személyes üzemeltetési körülményektől vagy preferenciáktól függően akár valamivel olcsóbb alternatívát is jelenthetnek. Rendszerint a nedves úton tapasztalható kisebb gyengeségek vezetnek a vezetésbiztonság leminősítéséhez, ritkábban a száraz úton tapasztalható hiányosságok. A környezeti mérlegben is vannak visszalépések - többnyire a nagyobb kopás miatt.
Egy példa: Az összességében kielégítő Apollo Alnac 3,5 pontot kap a futásteljesítményre, és csak alig 30 000 kilométert tudott megtenni az 1,6 milliméteres abszolút kopási határig. Összehasonlításképpen: Az alacsony gördülési ellenállású Michelin e.Primacy (általános értékelés: elégséges) majdnem 72 000 kilométert teljesített.
Csak elégséges: hiányzik az egyensúly
A Michelin e.Primacy, amelyet a Michelin nem csak belsőégésű motorokhoz, hanem elektromos autókhoz is ajánl, a környezeti mérlegben a gumiabroncs kopása és a hatékonyság tekintetében meggyőző teljesítményével tündököl. Vizes úton azonban nem teljesít jól: nedves aszfalton 80 km/h-ról csak 43,7 méter után áll meg - a Conti PremiumContact 6 34,4 méteren áll meg!
A hibás gumiabroncsok nem jelentenek alternatívát
A hét gumiabroncs teljesen megbukott: katasztrofális teljesítményt nyújtva buknak meg nedves felületen - még akkor is, ha más aldiszciplínákban csúcsteljesítményt tudnak felmutatni. A legjobb példa: A Kínából származó, rendkívül kopásálló DoubleCoin DC99-cel közel 65 000 kilométert futhatsz, de remélhetőleg soha nem kényszerülsz vizes úton veszélyes megállásra: az 59,3 méteres fékút 80 km/h-ról rendkívül veszélyes a vezetőre és a többi közlekedőre.
Vagy másképp fogalmazva: azon a ponton, ahol a Continental PremiumContact 6-tal szerelt tesztautó már áll, a DoubleCoin DC99-cel még mindig körülbelül 52 km/h sebességgel halad el. Az ilyen sebességnél bekövetkező baleseteknek drámai következményei lehetnek - tehát: El a kezekkel ezektől az abroncsoktól!