Mit tud egy prémium kategóriás nyári abroncs?
Molnár József autós újságíró egy tartósteszt keretében kipróbálta a Nokian Wetproof nyárigumiabroncsot. Tapasztalatait és véleményét, amelyet változtatás nélkül közlünk a blikk.hu weboldalán osztotta meg.
Tavaly egy rövid, zártpályás próba erejéig megismertük már a Nokian Wetproof nyári gumikat, amik olyan meggyőzően muzsikáltak, hogy tartós próbának is alávetettük azokat
Egy abroncsnak nemcsak műszeres vizsgálatok, beállított feladatsorok között kell brillíroznia, hanem a hétköznapi forgalmi szituációkban, helyzetekben is. Süt a nap, bitang forró az aszfalt, szakad az eső, vastag vízátfolyás áll az úton, kátyúba hajtunk be, hosszú távon derül ki a csendessége, a fogyasztásra gyakorolt hatása – megannyi szempont, adottság, komplex vizsgálat, amihez időre és több ezer megtett kilométerre van szükség. Feladat abszolválva.
Az egyéves „aktív nyüstölésre” egy youngtimer korú, de vehemens roadstert szemeltünk ki: hátsókerékhajtás, 3,2 literes V6-os motor, 218 lóerő, 310 Nm, hatfokozatú manuális váltó, mindez egy alig 4,0 méter hosszú kasztniba zárva. Szóval minden adott, hogy ne csak átlagos igénybevétel esetén kapjunk teljes képet a Nokian köpenyek tudásáról. Ilyen hajtáslánc kombináció esetén nehéz „mellébeszélni”, az anno kipróbált fronthajtású Skodák, Volkswagenek és Fordok fölé helyeztük a mércét. A gyári specifikáció szerint előre 205/55 R16, hátra pedig 225/50 R16-os Wetproof abroncsok kerültek fel.
Kezdem azzal, ami egész egyszerűen megdöbbentett, ez pedig a nedves tapadás. Egy hátul hajtó, nyitható tetejű roadster esetében az eső nagyjából a „nekünk befellegzett” sztori kezdete. Tojás a gázpedál alá, úgy talán nem esünk-kelünk lépten nyomon vele. No, itt erről szó sem volt, beiktattunk egy vezetéstechnikai esős pályanapot is a közúti program mellé. Szakadó esőben voltunk kíváncsiak a határokra, amit mégiscsak jobb ilyen körülmények között megtapasztalni. Ömlött az eső, erre jött még a fellocsolt műgyantás pálya, a rántópad, a vészfékezés és a szlalom rész. A Nokian Wetproof abroncsait szinte nem lehetett „lelökni” a pályáról, a kijelölt ívkövetés, a tényleg rövid fékút és a messzemenőkig magas és gyors vízkiszorítási szintje valóban elsőosztályú.
Persze jó időben is öröm vele az élet, a Dobogókő, Visegrád körüli szerpentines szakaszok végigfűzése élményszámba megy. A jó egyenesfutás egy dolog, de a kurta féktávok, a stabil oldalvezetés és a mindvégig, provokálva is kiszámítható kanyarvétel együttese remek harmóniát alkotnak. Bár nem ez volt az éves „nyúzópróba” fénypontja, de a kabinba bejutó gördülési zajterhelés az előző használt prémium szetthez képest tompult, valamint takarékkossági oldalról is új rekord (7,97 l/100 km) született. A mérsékelt gördülési ellenállás hatása bizony tetten érhető, ahogy a komoly fejlesztőmunka is, amit a Nokian mérnökei a Wetproofba fektettek.
Forrás: https://www.blikk.hu/auto/teszt/tartos-teszten-a-nokian-wetproof/ndnrd8b