Hasznos infók guminyomás ellenőrzéshez és nitrogén töltéshez
Címkék
Dátum
2014.07.16. 12:54
Ezen kívül érdemes tisztában lenni azzal is, hogy a benzinkúti mérőeszközök sokszor csalnak. Érdeklődjük meg a kiszolgáló személyzettől, mikor állították be utoljára az eszközt.
Amikor az ellenőrzést végezzük, ügyeljünk rá, hogy a szelepnél ne szökjön a levegő! Ekkor ugyanis szintén fals értéket fogunk kapni.
Ka elvégeztük a korrekciót, de viszonylag rövid időn belül újra azt tapasztaljuk, hogy a levegő úgymond elszökött a kerekekből, érdemes megvizsgál(tat)ni az abroncsokat! Elképzelhető, hogy valahol defektes a gumi, vagy gyakoribb, hogy a szelepeknél szökik a levegő. (Előfordul, példának okáért felnik ápolásánál/festésénél, hogy a szelepekbe valamilyen vegyszer kerül – higító – ami okozhat ilyen jellegű problémát.)
Igen, sőt ezt az eljárást már hosszú ideje alkalmazzák repülőgépek abroncsainál, illetve különböző autóverseny sorozatokban, ezzel téve a gumikat stabilabbá, hosszabb életűvé. A „titok” a nitrogéngáz tulajdonságaiban keresendő.
Az oxigén ugye oxidációt okoz, az alkatrészek előregedésében is szerepet játszik. Hő hatására, mint írtam, a levegő nyomása nő, idővel pedig nyomásvesztést okoz.
Ritka eset ugyan, de volt már példa, levegővel töltött abroncs öngyulladására, melynek a levegőkompresszor volt az oka. Ezeket az eszközöket rendszeresen beolajozzák. Ha a kezeléshez használt olaj(pára) a gumik töltése során bekerül az abroncsokba, akár egy gyúlékony gázelegyet is alkothat.
Mindezen problémák nem állnak fent, nitrogéntöltés esetén. A nirogén tehát oxigéntől, olajpárától és portól mentes anyag. Ha nitrogénnel töltetjük fel téli vagy nyári gumi szettünket, a kétheti/havi nyomásellenőrzést is elhagyhatjuk.
A fent leírtakat az alábbi illusztráción is ábrázoltuk. Osszátok meg ismerőseitekkel az abroncs TIPP-et!
(TIPP: Ha nitrogénnel tölteted fel a gumikat, minden további nélkül pótolhatod oxigénnel az idővel bekövetkező nyomásvesztést.)
,Sokszor olvashattátok már, hogy a (legalább) havi rendszerességű guminyomás ellenőrzés fontos, hiszen segít a gumik élettartamának növelésében, valamint az autó gazdaságosabb üzemeltetésében.
Az is rendszeresen „elhangzik” miszerint a gumikat hideg állapotban – legalább 3 órája (garázsban) pihenő autóban kell ellenőrizni, különben a töltőnyomás fals értéket fog mutatni.
De mi a helyzet a benzinkúton elvégzett ellenőrzéssel? Értelemszerűen nem parkolunk be 3 órára egy árnyékos benzinkúhoz, így tudnunk kell, hogy a mért érték, valamivel magasabb lesz, mégsem kell csökkentsük az előírt értékre, hacsak nem drasztikus a különbség.
(A hő hatására a gumikban lévő levegő nyomása nő. Ezt kiküszöbölhetjük, ha egy gumiszerelő szakszervizben nem levegővel, hanem nitrogéngázzal töltetjük fel a gumikat. Az eljárás további előnyeiről a cikk második felében lesz szó.)
Amikor az ellenőrzést végezzük, ügyeljünk rá, hogy a szelepnél ne szökjön a levegő! Ekkor ugyanis szintén fals értéket fogunk kapni.
Ka elvégeztük a korrekciót, de viszonylag rövid időn belül újra azt tapasztaljuk, hogy a levegő úgymond elszökött a kerekekből, érdemes megvizsgál(tat)ni az abroncsokat! Elképzelhető, hogy valahol defektes a gumi, vagy gyakoribb, hogy a szelepeknél szökik a levegő. (Előfordul, példának okáért felnik ápolásánál/festésénél, hogy a szelepekbe valamilyen vegyszer kerül – higító – ami okozhat ilyen jellegű problémát.)
Jól olvastam, hogy nitrogént is lehet a gumikba töltetni?
Igen, sőt ezt az eljárást már hosszú ideje alkalmazzák repülőgépek abroncsainál, illetve különböző autóverseny sorozatokban, ezzel téve a gumikat stabilabbá, hosszabb életűvé. A „titok” a nitrogéngáz tulajdonságaiban keresendő.
Az oxigén ugye oxidációt okoz, az alkatrészek előregedésében is szerepet játszik. Hő hatására, mint írtam, a levegő nyomása nő, idővel pedig nyomásvesztést okoz.
Ritka eset ugyan, de volt már példa, levegővel töltött abroncs öngyulladására, melynek a levegőkompresszor volt az oka. Ezeket az eszközöket rendszeresen beolajozzák. Ha a kezeléshez használt olaj(pára) a gumik töltése során bekerül az abroncsokba, akár egy gyúlékony gázelegyet is alkothat.
Mindezen problémák nem állnak fent, nitrogéntöltés esetén. A nirogén tehát oxigéntől, olajpárától és portól mentes anyag. Ha nitrogénnel töltetjük fel téli vagy nyári gumi szettünket, a kétheti/havi nyomásellenőrzést is elhagyhatjuk.
A fent leírtakat az alábbi illusztráción is ábrázoltuk. Osszátok meg ismerőseitekkel az abroncs TIPP-et!
(TIPP: Ha nitrogénnel tölteted fel a gumikat, minden további nélkül pótolhatod oxigénnel az idővel bekövetkező nyomásvesztést.)
,Sokszor olvashattátok már, hogy a (legalább) havi rendszerességű guminyomás ellenőrzés fontos, hiszen segít a gumik élettartamának növelésében, valamint az autó gazdaságosabb üzemeltetésében.
Az is rendszeresen „elhangzik” miszerint a gumikat hideg állapotban – legalább 3 órája (garázsban) pihenő autóban kell ellenőrizni, különben a töltőnyomás fals értéket fog mutatni.
De mi a helyzet a benzinkúton elvégzett ellenőrzéssel? Értelemszerűen nem parkolunk be 3 órára egy árnyékos benzinkúhoz, így tudnunk kell, hogy a mért érték, valamivel magasabb lesz, mégsem kell csökkentsük az előírt értékre, hacsak nem drasztikus a különbség.
(A hő hatására a gumikban lévő levegő nyomása nő. Ezt kiküszöbölhetjük, ha egy gumiszerelő szakszervizben nem levegővel, hanem nitrogéngázzal töltetjük fel a gumikat. Az eljárás további előnyeiről a cikk második felében lesz szó.)