Az alacsony nyomás miatti többletfogyasztás kulisszái
Címkék
Dátum
2015.01.28. 16:12
Egy ismert online autós magazin, kipróbálta, mennyire jelenttöbbletfogyasztást az alacsony abroncsnyomás.
Előre szólok, vannak meglepő megfigyelései is a tesztnek. A lényegen - vagyis az optimális guminyomás jelentőségén - azonban nem módosít.
A műszeres méréseket egy 195/66 R16 (16 colos kerékátmárőjű) gumikat használó, Ford B-Maxon végezték. Érdekes módon, az előírtnál 1 Barral alacsonyabb guminyomás nem okozott komoly szintű gördülési ellenállás csökkenést, ezáltal az üzemanyag fogyasztás sem szökött az egekbe.
Ahogy a cikkben fogalamznak, "Finomhangolt érzékszervek kellettek, hogy tapadáshatár-közeli kanyarodásnál megmondjuk, kicsit maga alá gyűri a futófelületet."
Természetesen óva intünk mindenkit attól, hogy emiatt az egy megfigyelés miatt legyintsen a guminyomás fontosságára, ugyanis egy más típusú és méretű, ballonosabb abroncson (a cikkben felhozott példa egy 175/80 - azaz pl. a 2004-ig gyártott Skoda Octáviák gyári szerelésű abroncsai) már más a helyzet.
Utóbbi esetben néhány tizednyi nyomásvesztés is érezhető az autó viselkedésén és fogyasztásán!
Az alacsonyabb oldalfalú gumiknál ez a - látszólagos ellenállóság - veszélyes is lehet, hiszen ha nincs vagy nem észleljük a TPMS jelét, és elhanyagoljuk a gumik nyomását, könnyen megeshet, hogy csak akkor észlelünk majd, amikor már nagyobb baj történt.
(Jobb esetben csak a gumiabroncs szettünk ment tönkre. Az alacsony nyomás melletti autózás hosszabb távon, a gumik vállait emészti fel)
Apropó! Ki, mikor ellenőrizte utoljára abroncsai töltőnyomását? ,Többször olvashattátok már nálunk is, hogy a túl alacsony guminyomás melletti autózás nem csak az abroncsok gyorsabb kopása és a sérülő menetstabilitás miatt kerülendő, hanem a megnövekedett gördülési ellenállás miatti többletfogyasztás miatt is.
Elsősorban környezetvédelmi - és részben persze balesetmegelőzési - szempontok miatt, egy nemrégiben bevezetett EU rendelet, kötelezővé tette az autók, TPMS (abroncsnyomás figyelő rendszer) rendszerrel való felszerelését. (Pontosabban TPMS nélkül nem lehet új autót regisztrálni az EU területén.)
Előre szólok, vannak meglepő megfigyelései is a tesztnek. A lényegen - vagyis az optimális guminyomás jelentőségén - azonban nem módosít.
A műszeres méréseket egy 195/66 R16 (16 colos kerékátmárőjű) gumikat használó, Ford B-Maxon végezték. Érdekes módon, az előírtnál 1 Barral alacsonyabb guminyomás nem okozott komoly szintű gördülési ellenállás csökkenést, ezáltal az üzemanyag fogyasztás sem szökött az egekbe.
Ahogy a cikkben fogalamznak, "Finomhangolt érzékszervek kellettek, hogy tapadáshatár-közeli kanyarodásnál megmondjuk, kicsit maga alá gyűri a futófelületet."
Természetesen óva intünk mindenkit attól, hogy emiatt az egy megfigyelés miatt legyintsen a guminyomás fontosságára, ugyanis egy más típusú és méretű, ballonosabb abroncson (a cikkben felhozott példa egy 175/80 - azaz pl. a 2004-ig gyártott Skoda Octáviák gyári szerelésű abroncsai) már más a helyzet.
Utóbbi esetben néhány tizednyi nyomásvesztés is érezhető az autó viselkedésén és fogyasztásán!
Az alacsonyabb oldalfalú gumiknál ez a - látszólagos ellenállóság - veszélyes is lehet, hiszen ha nincs vagy nem észleljük a TPMS jelét, és elhanyagoljuk a gumik nyomását, könnyen megeshet, hogy csak akkor észlelünk majd, amikor már nagyobb baj történt.
(Jobb esetben csak a gumiabroncs szettünk ment tönkre. Az alacsony nyomás melletti autózás hosszabb távon, a gumik vállait emészti fel)
Apropó! Ki, mikor ellenőrizte utoljára abroncsai töltőnyomását? ,Többször olvashattátok már nálunk is, hogy a túl alacsony guminyomás melletti autózás nem csak az abroncsok gyorsabb kopása és a sérülő menetstabilitás miatt kerülendő, hanem a megnövekedett gördülési ellenállás miatti többletfogyasztás miatt is.
Elsősorban környezetvédelmi - és részben persze balesetmegelőzési - szempontok miatt, egy nemrégiben bevezetett EU rendelet, kötelezővé tette az autók, TPMS (abroncsnyomás figyelő rendszer) rendszerrel való felszerelését. (Pontosabban TPMS nélkül nem lehet új autót regisztrálni az EU területén.)