A szuper-lágy és a lágy abroncs szerepel Kanadában is
Címkék
Dátum
2012.06.08. 15:24
Mivel a pályát csak időszakosan használják, sokat javul az állapota a
hétvége folyamán, és egyre csökkennek a köridők, ahogy az autók
felhordják gumival a pályát. Az erős fékezést igénylő szakaszok (a
kanadai pálya veszi a leginkább igénybe a féket), valamint az alacsony
és közepes sebességgel vehető kanyarokból való kigyorsuláshoz szükséges
vonóerő nagyon igénybe veszi az abroncsokat, különösen a hátsókat. A
pályafelszínnek általában igen kicsi a tapadása, ezért sokat csúsznak az
autók, ami további megterhelést jelent az abroncsoknak. Kanadában ezért
igen fontos az abroncsok állagmegóvása, és a pálya természete miatt
lehetetlen olyan hosszú ideig pályán maradni egyetlen kiállással, mint
Monacóban. Számos lehetőség van ugyan előzésre a 4,361 kilométeres
pályán, de mivel a pálya rendesen igen nyers, ez eléggé kockázatos.
Tavaly a nagy eső miatt csaknem két órára félbeszakadt a verseny,
mielőtt a McLaren pilótája, Jenson Button megnyerte a futamot hatszori
kiállás után (melyek közül az egyik áthajtásos büntetés volt). Idén
jóval kevesebb kiállásra számítunk, ha száraz marad az idő, de az
abroncsstratégia így is meghatározó szerepet játszik majd a verseny
kimenetelében.
Nekem nagyon bejönnek az idei Pirelli gumik. Ami a stratégiát illeti, a mérnökeinkkel közösen dolgozzuk ki és igyekszünk a lehető legjobb döntéseket hozni. Van, hogy pontosan eltaláljuk, mint pl. Bahreinben, van, hogy majdnem eltaláljuk, mint pl. Sanghajban. A kínai verseny és a bahreini időmérő után talán sokan úgy gondolták, hogy megőrültünk és mindig mindent elszúrunk. De a versenyen megmutattuk, mit miért csináltunk. Már Kínában is kis híján bevált a stratégiánk, de Bahreinben tökéletesen bejött. Ez a verseny része, mindenkinek ugyanolyan.”
,
Pirelli motorsport igazgatójának nyilatkozata:
Paul Hembery: „Monacóból Kanadába utazunk – a szezon egyik leglátványosabb versenyéről a másikra. Montreal nemcsak fantasztikus helyszín a versenyhez, de nagyszerű a pálya is. Itt sokkal többet megmutathatunk majd a lágy és a szuper-lágy gumikeverék természetes adottságából, mint Monacóban, ahol a pilótáknak alacsony átlagsebességgel kellett futniuk, és kevés energia ment át az abroncsokon. Így nem futhattak sokáig a szuper-lágy abroncson, ami Montrealban, ahol az abroncsokra nagyobb munka vár, másképp lesz. Az abroncsok hagyományosan nagyon fontos szerepet játszanak ezen a versenyen, különösen, ha esik. Láttuk, hogy a megfelelő időben használt megfelelő abroncs tette lehetővé Jenson Button számára tavaly, hogy megnyerje a Kanadai Nagydíjat hat kiállás után. Az a verseny azonban cseppet sem volt szokványos, így még nem volt alkalmunk rá, hogy rendes körülmények között kipróbáljuk a szuper-lágy abroncsot Kanadában. A szabadedzés nagyon fontos lesz a csapatok számára a tekintetben, hogy kitapasztalják, pontosan hogyan működik, különösen tele tankkal. Sokféle stratégiára számítunk még egy csapaton belül is, mert így lehet kitapasztalni minden eshetőséget.”A pilóta nyilatkozata:
Kimi Räikkönen (Lotus): „A montreali nehéz pálya, mivel a tapadás folyton változik a pályán belül is. A pályafelszín minősége szakaszonként eltérő, ezért igen fontos a megfelelő beállítás eltalálása, és azt is tudni kell, hogyan működik az abroncs a különböző felületeken. Változó időjárási viszonyokkal és hőmérsékletekkel találkoztunk eddig Kanadában az évek során, és a pálya és az abroncsok hőmérséklete nagy kihívásnak tűnik ebben a szezonban. Nincsenek nagyon gyors kanyarok, így az abroncsoknak a fékezésnél és a vonóerő tekintetében kell teljesíteniük, Az autónak jónak kell lennie a fékezésben, ha nem akarja az ember kockásra fékezni az abroncsokat.Nekem nagyon bejönnek az idei Pirelli gumik. Ami a stratégiát illeti, a mérnökeinkkel közösen dolgozzuk ki és igyekszünk a lehető legjobb döntéseket hozni. Van, hogy pontosan eltaláljuk, mint pl. Bahreinben, van, hogy majdnem eltaláljuk, mint pl. Sanghajban. A kínai verseny és a bahreini időmérő után talán sokan úgy gondolták, hogy megőrültünk és mindig mindent elszúrunk. De a versenyen megmutattuk, mit miért csináltunk. Már Kínában is kis híján bevált a stratégiánk, de Bahreinben tökéletesen bejött. Ez a verseny része, mindenkinek ugyanolyan.”
A Pirelli tesztpilótájának nyilatkozata:
Jaime Alguersuari: „A kanadai fantasztikus pálya, és nagyszerű volt a tavalyi verseny, amikor a boxutcából indultam és a nyolcadik helyen végeztem. Nagyon fontosak az abroncsok: igen alacsony leszorítóerővel futunk, hogy minél gyorsabbak lehessünk az egyenes szakaszokban, így jóformán csak a mechanikus tapadásra hagyatkozhatunk. Emiatt és a pályafelszín miatt sokat fognak csúszkálni az autók a hétvégén, ami fokozza az abroncskopást is. A szuper-lágy és lágy gumikeverék kombinációja tökéletes választás Montrealba: a pálya és a levegő hőmérséklete általában elég alacsony, ahogy a tapadás is. Különösen fontos a hátsó abroncsok megóvása. Ha viszont jól vezet az ember, akkor előnyre tehet szert: Montrealban jó előzési lehetőségek vannak, és biztos vagyok benne, hogy nagyon izgalmas versenynek nézünk elébe.”Műszaki adatok:
- Kanadában az abroncsokat nagyon igénybe veszik a pilóták, amikor felhajtanak a rázókövekre, hogy tartani tudják az ideális ívet, különösen az utolsó kanyarban. Az abroncsok ekkor kb.130km/h sebességgel ütköznek a rázóköveknek.
- A legtöbb Formula 1 pályához képest a kanadai rendkívül egyenetlen. Ez még jobban megnehezíti a vonóerő-kifejtést, mely az egyik legnagyobb kihívás Montrealban. Ez a hátsó abroncsokra rója a legnagyobb megterhelést, a versenyzőknek pedig vigyázniuk kell, nehogy kipördüljenek, ami az abroncskopás legfőbb oka.
- A montreali boxutca pályafelszíne hol aszfalt, hol beton, mindkettő eltérő mértékű súrlódást eredményez, ami befolyásolja a felhordott gumi mennyiségét és a tapadást.
Abroncsválasztás
PZero piros |
PZero sárga |
PZero fehér |
PZero ezüst |
|
Ausztrália |
lágy |
médium |
||
Malajzia | médium |
kemény |
||
Kína |
lágy |
médium |
||
Bahrein | lágy |
médium |
||
Spanyolország | lágy |
kemény | ||
Monaco | szuper-lágy |
lágy |
||
Kanada | szuper-lágy |
lágy |
A Pirelli Kanadában:
- A quebeci hideg telek miatt a Pirelli téli abroncsait, a Sottozero termékcsaládot keresik a legtöbben Kanadában. Az egyik ilyen gumi a Winter Carving Edge, egy kifejezetten Kanadába tervezett szegecselhető abroncs, melyet az Északi-sarkkörön fejlesztettek és teszteltek a maximális irányíthatóság és stabilitás érdekében.
- A Pirelli tavaly indította be a GP Challenge játékot Észak-Amerikában: ebben az online fantasy játékban meg kell jósolni a nyertest, amivel jegyeket lehet nyerni a nagydíjra. Az F1 nagy kanadai népszerűségének köszönhetően a játék azonnal sikert aratott. Ha érdekli a játék, látogasson el a www.pirelligpchallenge.com weboldalra!
- A Pirelli 1991-ben megnyerte a Kanadai Nagydíjat a rajtrács nyolcadik helyéről induló Benetton-Ford-os Nelson Piquet-vel. Ez volt az olasz cég utolsó győzelme az előző Formula 1-es korszakában és Piquet második győzelme a Pirellivel.
Érdekességek a Pirellitől:
- A Pirelli nagy sikerrel mutatta be a Miles and Meals c. szakácskönyvet Monacóban Romain Grosjean és Jenson Button közreműködésével. A receptekért és egyéb információért keresse fel a http://www.pirelliftp.com/share/f1/2012/monaco_event/page/index.html weboldalt!
- A Pirelli nemrég vezette be az új P7 Corsa Classic rallyabroncsot Észak-Olaszországban, mely a klasszikus megjelenést ötvözi a modern technológiával. A korábbi Pirelli rallyvilágbajnokok, Juha Kankkunen és Markku Alen több klasszikus rallyautón, többek között a Lancia Delta S4-en mutatták be az új terméket
- A Pirelli erős jelenléttel képviseltette magát az esseni abroncsvásáron Németországban a Kanadai Nagydíjat megelőző héten. A Formula 1-es technológia hatására fejlesztett új közúti abroncs mellett valamennyi keresett személyautó-, motor- és kereskedelmi abroncsát kiállította az olasz cég.
,